مطلب مرتبط

بيانات خطاب به هيأت فلسطينى (لزوم اتحاد مسلمين)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات خطاب به هیات فلسطینی (لزوم اتحاد مسلمین)

قم
لزوم اتحاد مسلمین جهان
آقایان: ابو جهاد (فرمانده نظامی الفتح)، هانی الحسن (نماینده دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در ایران)
جلد ۱۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۴ تا صفحه ۲۸۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌
امام: آقای ابو عمّار «1» چگونه است؟
[ابو جهاد: الحمد للَّه. در حال مبارزه قرار دارند و پیوسته از جایی به جای دیگر سیر انقلابی دارند.].
امام: امیدوارم که ان شاء الله بزودی در قدس مستقر شوند.
[ابو جهاد: ان شاء الله. ما امیدواریم قدس از جاهایی باشد که بزودی بتوانیم از شما در آنجا استقبال به عمل آوریم.].
امام: ما هم امَلمان «2» همین است که ان شاء الله در قدس نماز بخوانیم با هم.
و با مبارزه و جهاد و با پشتیبانی مومنین [با] اخلاص است که می‌توانیم قدس را آزاد کنیم.
[ابو جهاد: ان شاء الله. و این آرزوی همه ماست که با پیگیری و مقاومت می‌توان به این آرزو رسید. عزم راسخ مسلمین و ایمانشان ما را به موفقیت خواهد رساند.].
امام: و با وحدت کلمه مسلمانها و خصوصاً سران عرب. تمام این گرفتاریهایی که در این مدت طولانی برای برادرهای ما در قدس پیدا شده است، در اثر سهل انگاری روسای اعراب بوده است. و من بیش از بیست سال در خطابه‌هایم، در گفتارم به اینها توصیه کردم، به سران دولتها که این اختلافات محلی جزئی را کنار بگذارند، و برای اسلام و برای پیشبرد اهداف اسلام با هم همفکری کنند و با هم اتحاد داشته باشند. و من‌ باید بگویم که اظهار خجلت می‌کنم که در مقابل بیش از صد میلیون جمعیت عرب و هفتصد میلیون جمعیت مُسْلِم، هشتصد میلیون تقریباً جمعیت مُسْلِم، یک عده معدودی بیایند و در مقابل اینها، آن طور کارها را بکنند. و این هم نمی‌شود عذر باشد که پشتیبان امریکاست. برای اینکه امریکا پشتیبان شاه هم بود، لکن وقتی که یک ملت اجتماع کردند بر یک مطلبی، نه قدرت شیطانی شاه توانست مقاومت کند، نه پشتیبانی ابرقدرتها. بلکه مطلق قدرتها اگر اتحاد پیدا کنند، جمعیت عرب و مهم سران این جمعیتها اگر اتحاد پیدا بکنند، شکی نیست که نه امریکا می‌تواند در مقابلشان کاری انجام بدهد و نه دیگر قدرتها. لکن مع الاسف مطلبی است که مشکل است که تحقق پیدا کند. لکن من از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم که یک همچو مشکلی را با قدرت خودش حل کند. و اضافه کنید به اینکه در عین حال که ملت نه اسلحه داشت و نه تربیت نظامی و آنها مجهز به همه جهازات بودند و آن انتظامات هم داشتند و مجهز به جهاز نظامی بودند، مع ذلک چون شَعْب «3» واحد بود و قوه واحده بود و مهمتر اینکه استناد به خدای تبارک و تعالی داشتند و با فریاد «الله اکبر» زن و مرد و بچه و بزرگ پیش رفتند، به طوری که همه قدرتها درهم شکسته شد. و دولتهای اسلامی مجهز به جهازات هستند، مع ذلک در مقابل یک همچو عنصری قیام نمی‌کنند. بلکه بعضی از آنها خیانت هم می‌کنند. خداوند ان شاء الله- آنها را بیدار کند و مسلمین را پیروز.
ما چون مبتلای به مشکلاتی شبیه مشکلات شما هستیم می‌دانیم که وضع شما و مشکلات شما چیست. ما الآن مبتلا هستیم به نظیر همین مشکلات مثل مشکلاتی که در کردستان ایجاد کردند. و دُوَل خارجی به وسیله عمالشان در کردستان برای ما آن همه اشکالات ایجاد کردند که ما باز مبتلای به آن هستیم. و در سیستان و بلوچستان هم ممکن است که ایجاد این مشکلات را بکنند. البته جهاد برای خدای تبارک و تعالی مشکلات دارد. بیشتر از این مشکلات، مشکلاتی بود که پیغمبر اکرم در صدر اسلام داشت و مسلمین داشتند، لکن چون قدرت ایمان داشتند توانستند که اسلام را قبل از گذشت نیم قرن، در تقریباً تمام کره که آن وقت معموره بود مستقر کنند. و شما با تمام مشکلات که دارید یک مطلب دارید. و آن اینکه ایمان با شماست و شما استناد به خدا داشته باشید. و این استناد به خدا تمام مشکلاتمان را ان شاء الله حل خواهد کرد، مشکلات زیاد است. لکن اراده مصمم ملت و مهمتر استناد به خدای تبارک و تعالی، مشکلات را آسان می‌کند. و ما هم امیدواریم که همه مشکلات شما رفع بشود. و باز از خدا می‌خواهیم که ما را متوجه به خدای تبارک و تعالی بکند، و هم مشکلات شما رفع بشود. و از خدا می‌خواهیم که شما را بیشتر از پیش متوجه به قدرت لا یزال الهی بکند. و با استناد به خدای تبارک و تعالی باکی نیست و نصر با شماست ان شاء الله و با ما. و البته هر مُسْلِمی باید با مسْلم دیگر برادر باشد، و در مشکلات سهیم باشد. و ما هم با شما سهیم هستیم در این مشکلات- چنانچه سابقاً هم من راجع به مشکلات مادی هم بعضی اقدامات کردم. و من امیدوارم که ما بتوانیم هم مشکلات معنوی و هم مادی را به خواست خدای تبارک و تعالی، از شما و از خودمان، با هم رفع بکنیم ان شاء الله.

«۱»- کنیه یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین است.«۲»- امل: آرزو، آرمان.«۳»- ملت، مردم.


امام خمینی (ره)؛ 22 مهر 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 17/77 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: