شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پاسخ استفتاء رئیس کل بانک مرکزی (پرداخت جایزه به سپرده گذاران)

تهران، جماران
پرداخت جایزه به سپرده گذاران بانک
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۹۲ تا صفحه ۱۹۳
سوال‌کننده: نوربخش، محسن (رئیس کل بانک مرکزی)
[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سلام علیکم.
همان طور که خاطر عالی مستحضر است قانون عملیات بانکی بدون ربا از ابتدای سال 1363 در کلیه بانکهای کشور به مرحله اجرا درآمد. بر اساس این قانون، کلیه تسهیلات جدید اعتباری بانکها در قالب عقود اسلامی پرداخت گردیده و سپرده‌های مردم نیز تحت عناوین ذیل نزد بانکها توزیع شده است:
الف- سپرده‌های قرض الحسنه (جاری و پس‌انداز).
ب- سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار که بانک در به کار گرفتن آنها وکیل می‌باشد و در عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپرده‌های مذکور بر دو نوعند:
1- سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت که به صورت دفترچه نگهداری می‌شود با حد اقل دو هزار ریال که برای بار اول حد اقل سه ماه نزد بانک باید باقی بماند.
2- سپرده‌های سرمایه گذاری بلند مدت که در مقابل ورقه سپرده، نظیر برگ سپرده ثابت قدیم از طرف بانکها با حد اقل پنجاه هزار ریال برای حد اقل یک سال از تاریخ توزیع پذیرفته می‌شود.
به منظور پاسخ به استقبال قابل ملاحظه مردم از نظام جدید و تشویق و ترغیب بیشتر آنان به سپرده گذاری و در واقع مشارکت فعال سپرده گذاران به اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و تحقق اهداف مندرج در آن، مجمع عمومی بانکها در تاریخ بیستم اسفند ماه سال جاری با حضور جناب آقای نخست وزیر تشکیل و تصویب نمود که بانکها بتوانند اضافه بر سود متعلقه حاصل از عملیات و معاملات خود مبلغی به سپرده گذاران به عنوان جایزه پرداخت نمایند.
با توجه به اینکه این مبلغ در قرارداد فیما بین شرط نشده و بانک از محل منابع خود صرفاً به منظور پاسخگویی به حسن استقبال مردم به آنان پرداخت می‌نماید، استدعا دارد نظر مبارک را از جهت شرعی اعلام فرمایید.
محسن نوربخش «1»].
بسمه تعالی‌
در فرض مذکور از جهت شرعی اشکال ندارد.
29/ 12/ 63
روح الله الموسوی الخمینی‌
«۱»- آقای محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‏


امام خمینی (ره)؛ 29 اسفند 1363
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: