مطلب مرتبط

حکم انتصاب آقای سید جعفر کریمی به ریاست محکمه قضات‌بیانات خطاب به رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات (قاطعیت در کار دادگاه)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید جعفر کریمی (اختیارات قاضی محکمه قضات)

تهران، جماران
اختیارات قاضی محکمه قضات
کریمی، سید جعفر
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲ تا صفحه ۳۳
[بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک مقام معظم ولایت امر و رهبر عظیم الشان انقلاب، بنیانگذار نظام الهی پر خیر و برکت جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- مد ظله العالی‌
با اهدای سلام و تحیات وافره و آرزوی طول عمر پر افتخار توام با سلامت وجود مبارک آن امام بزرگوار- روحی فدا- احتراماً، به شرف عرض عالی می‌رساند:
همان گونه که خاطر مبارک حضرت امام مستحضر است، این جانب در بدو امر قبول وظیفه اداره محکمه قضات از سوی حضرت عالی، طی دو جلسه حضوری نسبت به چگونگی انجام خدمت و حدود مسئولیت و اختیارات از محضر مبارک کسب تکلیف نمودم، که امام عزیز در این باره رهنمودهای مفید و کارساز و دستور العملهای لازم صادر فرمودند، لیکن موضوع حدود اختیارات و در نتیجه عملکرد این جانب که موافق با ضوابط شرعی و طبق دستور العمل حضرت امام انجام گرفته، در مواردی از سوی مقامات محترم عالی قضایی مورد مناقشه قرار گرفت.
اینک با توجه به این کار در تخلفات قضات محترم منصوب گاهی دیده می‌شود که حکم صادره مخالف فتوا و خلاف شرع و قانون است و موجب تضییع حقوق شرعی و قانونی مالی یا غیر مالی شاکیان شده است. برای اینکه در چگونگی احقاق حقوق شرعی و قانونی شکایت علیه قضات محترم در مثل موارد فوق حجت شرعی داشته باشم، از محضر مبارک امام بزرگوار عاجزانه استدعا دارم، در رابطه با:
1- اختیار نقض حکم خلاف شرع و قانون وفق مقررات شرعی‌
2- تعیین تکلیف حکم وضعی و ضمان حقوق و اموال تضییع شده‌
3- تعیین مجازات تعزیری قاضی متخلف‌
4- قابلیت تجدید نظر یا قطعیت حکم این دادگاه، در موارد فوق این جانب را ارشاد فرمایید.
... شاگرد کوچک امام بزرگوار: سید جعفر کریمی- 28/ 1/ 67].
بسمه تعالی‌
جنابعالی مجازید در موارد مذکور طبق موازین شرعی و قانونی عمل نمایید، و در تعزیرات حکومتی در مواردی که بدون تعزیرات، کار موافق مصالح انجام نمی‌گردد مجازید آن را اجرا نمایید. در تمام موارد احتیاط را رعایت فرمایید.
1/ 2/ 67
روح الله الموسوی الخمینی‌


امام خمینی (ره)؛ 01 اردیبهشت 1367
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: