شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام [به فقهای شورای نگهبان؛ بیان چند تذکر]

تهران، جماران
عدم ورود فقهای شورای نگهبان در مسائلی که موجب وهن است
فقهای شورای نگهبان
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱۲ تا صفحه ۶۱۳

توضیح تاریخی

  • تا آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن حجتیه ضمن مبارزه با بهائیت توانست جمع زیادی از نیروهای جوان را در بسیاری از شهرها به خود جذب کند. امام هم در ابتدا از شیخ محمود حلبی حمایت می‌کردند اما خیلی زود نظر ایشان عوض شد و در کم‌تر از یک‌سال بعد در پاسخ به نامه یکی از شاگردان، به این موضوع اشاره کردند. امام از جانب انجمن حجتیه احساس خطر می‌کردند و در سخنرانی‌های خود به خطر این جریان فکری می‌پرداختند. در حالی‌که در سال 1362 انجمن تعطیلی فعالیت‌هایش در علن را اعلام کرده بود اما ایشان در سخنرانی خود به تبیین اندیشه انحرافی این گروه پرداختند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 425 و 427.

بسمه تعالی‌
حضرات فقهای محترم شورای نگهبان- دامت افاضاتهم‌
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و تمامی آنانی که قلبشان برای پیروزی اسلام می‌تپد. گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد شوند. از باب مثال در شان شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. اینکه دیگر روشن است که روی منبر و یا هر کجا حرام است به مسلمانی نسبت کمونیستی داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم ولی این را که معترفند که گفته‌اند: می‌گویند، آقای سلامتی کمونیست است. آیا این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است، شرعاً چه صورتی دارد. مادامی که شما اینگونه عمل می‌کنید باز هم توقع دارید جوانان انقلابی تند احترام شما را بگیرند.
آیا شخصی که می‌آید نزد فقهای شورای نگهبان و می‌گوید: اگر گناهی هم کرده‌ام توبه می‌کنم، راه درستی را رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می‌کند؟ بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان و سایر افراد نیست، بحث بر سر راه گناه و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازیگران سیاسی نشویم. باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاشگوی که تا این مرحله حاضر است پیش رود معرفی نشوند.
شما نگویید، آنها به ما بد می‌گویند و ما با این صحبتها جواب آنها را می‌دهیم. آنها که به شما بد می‌گویند، پست مقدس شورای نگهبان را ندارند. شما در مکانی نشسته‌اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید. حواستان را جمع کنید که نکند یک‌مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ای‌ها همه چیزتان را نابود کرده‌اند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌دانم گاهی که مسئله‌ای را می‌بینم تذکر دهم. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.
روح‌الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 01 خرداد 1367

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: