شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم به آقای مهدی بازرگان جهت تعیین هیات پنج نفره در مناطق نفتی‌

پاریس، نوفل لوشاتو
تعیین هیات پنج نفره در مناطق نفتی
بازرگان، مهدی
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۰۲ تا صفحه ۳۰۳

توضیح تاریخی

  • سال 1357 نفت علاوه بر مصارف داخلی، با صادرات حدود پنج میلیون بشکه در روز منابع مالی حکومت پهلوی را تامین می‌کرد. اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت ایران و قطع صدور نفت در 30 مهر 1357، شوک بزرگ نفتی به جهان سرمایه‌داری آن روز وارد کرد و حکومت را نیز از منابع مالی خود محروم ساخت. اعتصاب صنعت نفت ایران از 8 دی 1357 و با حکم امام زیر نظر هیئت پنج نفره‌ای درآمد تا با بازرسی مناطق نفتی کشور، نظارت بر تولید و توزیع نفت در داخل کشور صورت گیرد. تا پایان اعتصابات در سراسر کشور (28 بهمن 1357) این نظارت ادامه یافت و سرانجام صادرات نفت ایران پس از 70 روز توقف در 14 اسفند 1357 دوباره آغاز شد. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 4.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
28 محرّم 99
جناب آقای مهندس مهدی بازرگان‌
پس از اهدای سلام و تحیت، به طوری که مسبوق هستید کارگران و کارمندان محترم شرکت نفت به منظور همکاری و همگامی با مبارزات ملت مسلمان ایران و به منظور جلوگیری از صدور نفت به خارج دست به اعتصاب زده‌اند؛ اما دولت غاصب و غیر قانونی نظامی، با تهاجمات سبعانه خود و اعمال زور و ارعاب، می‌خواهد این اعتصاب را جهت ادامه غارت نفت بشکند. و همچنین در حالی که نفت و فرآورده‌های نفتی برای مصارف داخلی تولید می‌شود یا موجود می‌باشد، از پخش آن در داخل جلوگیری نموده و سعی می‌نماید تا ایجاد فشار و ناراحتیهای بیشتری را برای مردم فراهم آورد. برای مقابله با این برنامه‌های دولت غاصب و تامین نیازهای مردم در داخله، تحقق شرایط زیر لازم است:
1- نظامیان و مامورین انتظامی از مناطق و مراکز نفتی بیرون بروند و دخالتی در امور مربوطه ننمایند و از ایجاد هر گونه ارعاب در بین کارکنان خودداری نمایند.
2- نفت و فرآورده‌های نفتی فقط به اندازه مصرف داخلی تولید شود و از صدور نفت به خارج، تا سقوط رژیم غیر قانونی، جلوگیری کامل به عمل آید.
3- ارتش و نظامیان حق احتکار مواد نفتی را که برای مصرف داخلی تهیه می‌شود ندارند و از آن باید جلوگیری شود.
با توجه به مراتب بالا مقتضی است جنابعالی، که در اداره صنایع عظیم نفت دارای سوابق و تجارب فراوان هستید، یک هیات پنج نفری مرکب از حجت الاسلام جناب آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی و جناب آقای مهندس مصطفی کتیرایی و دو نفر دیگر را با نظر خودتان و مشورت آقایان تعیین نمایید. این هیات، تحت سرپرستی جنابعالی، مناطق نفتی را بازرسی نموده و در امر تولید نفت با احراز شرایط ذکر شده در بالا نظارت بنمایید؛ و ضمن ابلاغ مراتب تشکر ملت ایران از کارگران زحمتکش و کارمندان محترم، عده لازم را به بازگشت به سرِ کار و ادامه تولید نفت در حد مصارف داخلی دعوت فرمایید؛ و شرایط بالا را به کارمندان و کارگران تذکر بدهید که اگر دولت غاصب هر یک از شرایط بالا را نقض نمود جریان نفت بکلی قطع گردد و به سایر اعتصاب کنندگان ملحق گردند. و بدین ترتیب مسئولیت عواقب قطع نفت به عهده دولت غاصب و غیر قانونی خواهد بود. از مدیریت نفت نیز انتظار داریم که در این امر مهم و حیاتی و در این مرحله حساس کنونی با این هیات همکاری صادقانه و همه جانبه بنمایند.
از خداوند متعال استقلال و عظمت کشور و توفیق ملت را برای به دست آوردن آزادی و استقلال خواستارم. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- در صحیفه نور به صورت مکرر ذیل تاریخهای ۸/ ۹/ ۵۷ و ۸/ ۱۰/ ۵۷ درج شده؛ تاریخ صحیح ۸/ ۱۰/ ۵۷ است.


امام خمینی (ره)؛ 08 دی 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: