شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان‌

تهران، مدرسه رفاه
تشکیل دولت موقت
نخست‌وزیری آقای بازرگان «1»
بازرگان، مهدی
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۵۴ تا صفحه ۵۵

توضیح تاریخی

  • امام خمینی پس از بازگشت به تهران، در یک نامه سرگشاده به بازرگان ماموریت دادند تشکیلات نفت را به راه اندازد و مواد سوختی را برای مصرف داخلی تامین کند. این انتصاب به معنی احتمال انتخاب بازرگان به مقام نخست وزیری تفسیر شد و این تفسیر به زودی شکل واقعیت به خود گرفت. انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت در یک جلسه شورای انقلاب با حضور امام خمینی و توسط آیت الله مطهری مطرح شد. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 142.
  • گفت و گوی انقلابیون و بختیار برای استعفا به بن‌بست رسید و روشن شد که نه بختیار آمادگی برای استعفا دارد و نه امام به کم‌تر از تشکیل حکومت اسلامی رضایت می‌دهند. حکم نخست‌وزیری دولت بازرگان، پایانی بر دولت بختیار بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 336.
  • هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد: "چون از ابتدا تصمیم بر این بود که روحانیت در امور اجرایی دخالت نکند، همه به این نتیجه رسیده بودیم که در این زمینه از نیروهای نهضت آزادی و جبهه ملی استفاده بشود ... مهندس بازرگان را پیشنهاد دادیم. امام ملاحظاتی داشتند و از جمله می‌فرمودند این‌ها حزبی‌اند و ایشان نمی‌خواستند به این وسیله حزب را تایید کنند." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 16.
  • گرچه امام، بازرگان را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی نصب کردند اما وی کابینه خود را بیش‌تر از میان گروه‌های ملی‌گرا و لیبرال برگزید. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 36.

 

بسم الله الرحمن الرحیم‌
6 ربیع الاول 1399
جناب آقای مهندس مهدی بازرگان‌
بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مامور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس موسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.
مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده‌ام تعیین و معرفی نمایید.
کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.
موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخی از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- متن حکم حاضر توسط آقای هاشمی رفسنجانی در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی قرائت گردید. سپس ترجمه انگلیسی حکم امام توسط آقای ابراهیم یزدی برای خبرنگاران حاضر در مراسم قرائت شد.


امام خمینی (ره)؛ 15 بهمن 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: