شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (حفظ آرامش- همکاری با دولت موقت)

تهران، مدرسه علوی
جلوگیری از آشوب و هرج و مرج- لزوم همکاری با دولت موقت
ملت مسلمان ایران
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۲۵ تا صفحه ۱۲۶

توضیح تاریخی

  •  روز 21 بهمن متن چهلمین اطلاعیه فرمانداری نظامی تهران، ساعت دو بعدازظهر، از رادیو خوانده شد. در این اطلاعیه ساعات منع رفت و آمد از 16:30 تا 5 بامداد اعلام شد. نتیجه ساده اما خطرناک اطلاعیه آن بود که حکومت نظامی در این فاصله زمانی دست به کاری خواهد زد. شایعات زیادی بود که بناست ارتش هر چه تجهیزات سنگین دارد به خیابان‌ها بیاورد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 237.
  •  پیوستن همافران به مردم، ارتشی‌های طرفدار شاه در لشگر گارد را به خشم آورده بود، به آن‌ها حمله کردند. مردم برای کمک به همافرها به خیابان‌ها آمدند و اولین جنگ با سلاح گرم در آخرین ساعات منتهی به پیروزی انقلاب صورت گرفت. حرکت مردم برای تصرف پادگان‌ها و کلانتری‌ها آغاز شده بود. ساعت حکومت نظامی تا 12 ظهر تمدید شد. درگیری‌هایی که از 21 بهمن آغاز شده بود تا صبح 22 بهمن ادامه داشت. بالاخره گوینده‌ای از طریق رادیو پیروزی انقلاب را اعلام کرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 237.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
13 ربیع الاول 1399/ 22 بهمن 1357
ملت مسلمان، قهرمان و مبارز ایران!
در این لحظه حساس که به لطف خداوند مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یکی پس از دیگری می‌شکند و انقلاب اسلامی شما شکوفه‌ها و میوه‌های خود را آشکار می‌سازد، لازم می‌دانم، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از یک یک شما برادران و خواهران، چند نکته را یادآوری نمایم:
شما در جریان مبارزات گذشته، رشد اسلامی و انقلابی خود را آشکار کرده‌اید؛ و اکنون بیش از پیش لازم است این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می‌توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند. لهذا از شما می‌خواهم که اولًا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتی از قبیل غارت، آتش‌سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزنند. دشمن برای خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارها می‌زند تا نهضت ما را ارتجاعی و وحشیانه قلمداد نماید. من اکیداً اعلام می‌کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند، از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است. ثانیاً توجه داشته باشید که هنوز انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهره‌مند است و توطئه‌ها در کمین ماست. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمانهای رهبری و دولت موقت اسلامی است که همه توطئه‌ها را نقش بر آب می‌سازد. ثالثاً افرادی از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار می‌گیرند، هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامی است به اسیران محبت و مهربانی کنید؛ و البته دولت اسلامی بموقع آنها را محاکمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد کرد.
از همه شما برادران و خواهران عزیزم می‌خواهم که با دولت موقت انقلاب اسلامی که وارث یک سلسله خرابیهای دولتهای فاسد گذشته است همکاری نمایید تا به حول و قوه الهی، هر چه زودتر با همکاری یکدیگر، ایران اسلامی آباد و آزاد را که مورد غبطه جهانیان باشد بسازیم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 22 بهمن 1357

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: