مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع پاسداران (تأكيد بر رأى به جمهورى اسلامى)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع پاسداران (تاکید بر رای به جمهوری اسلامی)

قم،
رای به جمهوری اسلامی
جمعی از پاسداران انقلاب و اقشار مختلف مردم‌
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۷ تا صفحه ۳۸۸

توضیح تاریخی

  • آیت‌الله طالقانی ضمن حمایت از جمهوری اسلامی می‌افزاید: " دموکراسی و دموکراتیک غربی از نظر اسلام یک حکومت مردمی نیست، زیرا در غرب سرمایه و تبلیغات تسلط دارد و فشار فساد را گسترش می‌دهد و ما آن‌چنان دموکراسی را نمی‌خواهیم. ما دموکراسی اسلامی یعنی جمهوری اسلامی را که بر طبق معیارهای اقتصادی و اخلاقی و انسانی و آزادی همه مردم است، خواستاریم." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 57.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

پیروزی ابتدایی‌

من از شما برادران محترم که برای تفقد ما آمدید تشکر می‌کنم. از خدای تبارک و تعالی سعادت همه شما را خواستارم. ما تا کنون نصف راه را پیمودیم؛ یعنی دست اجانب را تا حدودی کوتاه کردیم و دست ستمکاران را قطع کردیم لکن برای ساختن مملکت باز خیلی وقت لازم داریم، و برای قیام «1» حکومت اسلامی نیز وقت لازم است و فعالیت ما اگر چنانچه در این موقع حساس سستی بکنیم یا گمان کنیم که پیروز شدیم- که گمان پیروزی باز سستی می‌آورد- اگر شما گمان کنید که دیگر پیروز شدید و باید بروید سراغ کسب و کارتان و بی‌اعتنا باشید راجع به مقدراتتان، من خوف این را دارم که شکست بخوریم. ما پیروز نشدیم تا کنون؛ ما پیروز بر سلسله پهلوی شدیم، آنها را خارج کردیم لکن ریشه‌های آنها باز ممکن است باقی باشد. پیروز شدیم، تا حدودی که دست اجانب را تا یک مقداری قطع کردیم؛ لکن آنها در کمین هستند، آنها ساکت نمی‌نشینند. آنها به ایران علاقه وافر دارند! آنها مخازن ما را می‌خواهند؛ ایران نسبت به آنها حیاتی است. ما نباید فرض کنیم که چون این پیروزی ابتدایی را پیدا کردیم دیگر کار گذشته است؛ کار نصفه شده است، شاید بیشتر از نصفش باقی مانده باشد.

رای من «جمهوری اسلامی»

ما باید با تمام قوا کوشش کنیم که وحدت خودمان را حفظ کنیم، و قصدهای خودمان‌ را اسلامی کنیم و در چند روز دیگر که رفراندم می‌شود، همه ما به حکومت اسلامی- یعنی به جمهوری اسلامی- رای بدهیم. من خودم رایم جمهوری اسلامی است و از همه آقایان تقاضا دارم که همین رای را بدهند. البته همه مختارند هر رایی را می‌خواهند بدهند لکن تقاضای من از ملت این است که همین رای را بدهند.
و من امیدوارم که با وحدت کلمه- شما برادرها- و با اینکه قصدتان را برای اسلام خالص کنید، پیشرفت خواهید کرد؛ چنانچه پیروزی تا کنون هم [از] وحدت کلمه شما [بود]، و اینکه همه برای اسلام و مقصد این بود که حکومت اسلامی باشد.

لزوم فعالیت همه اقشار

ان شاء الله اگر- چنانچه- جمهوری اسلامی برپا بشود، البته با تدریج، بسیاری از امور اصلاح می‌شود. و امیدوارم که همه امور اصلاح بشود؛ و مملکت مال خود شما باشد و خود شما مملکت را اداره بکنید. من امیدوارم که همه اقشار مملکت فعالیت داشته باشند؛ و کشاورزها در کشاورزی جدیت داشته باشند و خصوصاً مواد غذایی را بیشتر تهیه کنند، دامدارها دامداری کنند، و تجار و کَسَبه کسبِ صحیح بکنند، گرانفروشی نکنند. از قراری که گفته می‌شود اشخاصی خیلی گرانفروشی و بی‌انصافی می‌کنند؛ بدانند اینها که ملت ما الآن- بسیاری از آنها- ضعیف هستند، بسیاری از آنها در این قضایا ضرر بردند، بسیاری از آنها از پا درآمدند. اگر بنا باشد که کاسبها باز یک گرانفروشی را راه بیندازند و بی‌انصافی بکنند ممکن است که اینها صدمه زیاد بخورند. من خواهش می‌کنم از تمام اقشار ملت که انصاف را نصب عین خودشان قرار بدهند، رضای خدا را نصب عین خودشان قرار بدهند؛ خداوند به آنها برکت خواهد داد. خداوند ان شاء الله شما را سعادتمند و در دنیا و آخرت روسفید کند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- برپایی.


امام خمینی (ره)؛ 28 اسفند 1357

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 3/10 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: