شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (شرکت در انتخابات و مقابله با توطئه‌ها)

قم
انتخابات مجلس خبرگان
دعوت به شرکت همگان در انتخابات و مقابله با توطئه‌ها
ملت ایران
جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۵۹

توضیح تاریخی

  • اشرف دهقان یکی از شاخه‌های منشعب‌شده از چریک‌های فدایی خلق، انتخابات خبرگان را تحریم کرد. وی در توضیح عدم حضور گروهکش گفت: " شرکت در مجلس خبرگان جدایی از توده‌هاست و باید دید مبارزه واقعی کجا جریان دارد." جبهه ملّی اعلام کرد که در انتخابات به صورت محدود شرکت خواهد کرد اما در ادامه مواضع خود آورده است: "چنانچه انحرافی در جریان انتخابات پیش آمد، جبهه ملی به عنوان یک حقّ محفوظ از انتخابات خارج شده و حتی در صورت لزوم انتخابات را تحریم خواهد کرد." حزب آزادگان با صدور اعلامیه‌ای عدم شرکت حزب خود را در انتخابات مجلس اعلام کرد اما سازمان مجاهدین خلق ایران در این انتخابات مشارکت کرد. حزب توده ایران به عنوان مهم‌ترین گروه چپ‌گرای ایران هم تعدادی از افراد را به عنوان نامزدهای خود اعلام کرد و هم‌چنین جهت جلب نظر سایر گروه‌ها، حمایت خود را از آیت‌الله طالقانی، مسعود رجوی و ابوالحسن بنی‌صدر اعلام کرد. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد دوم صفحه 46.
  • پیش نویس قانون اساسی که به دستور امام نگارش یافته و توسط شورای انقلاب و دولت موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، جهت جلب آرا و انظار مردم و اندیشمندان در تاریخ 24/3/1358 در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شد. با تاکید امام بر تشکیل مجلس خبرگان جهت بررسی نهایی قانون اساسی، قانون انتخابات این مجلس تصویب شد و این انتخابات در 12 مرداد 1358 برگزار شد و 75 نفر نماینده این مجلس انتخاب شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ملت شریف و مبارز ایران!
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود می‌کنند که مردم در این انتخابات بی‌تفاوتند و به سردی و سستی گراییده‌اند. می‌خواهند شما را متهم کنند که از جمهوری اسلامی رو برگردانیده‌اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاسته‌اند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند.
ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 12 مرداد 1358

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: