شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم اداره امور کشور به شورای انقلاب و قبول استعفای آقای بازرگان‌

قم
قبول استعفای نخست وزیر و بیان ماموریتهای شورای انقلاب
شورای انقلاب اسلامی
جلد ۱۰ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۰۰

توضیح تاریخی

  • بازرگان درباره تسخیر سفارت آمریکا و گروگان‌گیری در موضع‌گیری خود می‌گوید: " این عمل بسیار زشت و خلافی است که این دانشجویان انجام می‌دهند و همه با این عمل مخالف هستند و عمل آن‌ها ضد انقلاب، اسلام، امام و همه چیز است، افشاگری‌های قبلی و حال و آینده دانشجویان مقداری از آن دروغ است." او در سخنان تندی اینگونه می-گوید: " اسم خودشان را می‌گذارند خط امام، خط شیطانند ... این‌هایی که می‌گویند ما با آمریکا راه کج رفتیم و راه سازش رفتیم، این‌ها ضد انقلابند، مامور همان شوروی و آمریکا هستند که می‌خواهند اختلاف بیندازند." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 129.
  • سید احمد خمینی درباره قبول استعفای دولت موقت می‌گوید که در اتاق بازرگان بوده که از قم تماس می‌گیرند و می-گویند که امام استعفای دولت را پذیرفتند. ایشان می‌گوید: " به روی خودم نیاوردم، سحابی و بازرگان می‌گفتند معلوم است که امام استعفای ما را قبول نمی‌کنند ولی ما باید برای پذیرش مجدد مسولیت شرط و شروط بگذاریم ... ما همه شاهد بودیم که چگونه جمعی به دست و پا افتاده بودند تا امام را متقاعد کنند که استعفا را نپذیرد و نتیجتا دولت موقت با تایید مجدد و قوت بیش‌تری وارد صحنه شود... ." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 131.
  • این چندمین استعفای دولت موقت بود. عزت‌الله سحابی در گفت‌وگویی اولین استعفای بازرگان آن را مربوط به مردادماه می‌داند که دلیل آن را آزردگی بازرگان از مخالفت جریاناتی در وزارت‌خانه‌ها و منبر برخی روحانیون عنوان می‌کند. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 133.
  • آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: "اوایل خیال می‌کردیم اگر مهندس بازرگان استعفا کند، تمام ایران به هم می‌خورد. به تدریج به فکر تشکیل به اصطلاح دولت سایه افتادیم و یک لیستی فراهم کردیم تا ... دستمان در حنا نماند." ر.ک. دایره-المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 267.
  • پس از پذیرش استعفای بازرگان، با توصیه آیت‌الله بهشتی وی در شورای انقلاب باقی ماند. بازرگان به همراه عده‌ای از اعضای نهضت آزادی در اولین دوره انتخابات مجلس نامزد شد و به مجلس راه پیدا کرد. وی که خود در مرحله اول انتخابات رای لازم را کسب کرده بود در مرحله دوم انتخابات با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست تا به مسعود رجوی رای بدهند. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 134.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

شورای انقلاب جمهوری اسلامی‌

چون جناب آقای مهندس مهدی بازرگان، با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت، در تاریخ 14/ 8/ 58 از مقام نخست‌وزیری استعفا نمودند، ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقتفرسای ایشان در دوره انتقال، و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارٌ الیه، استعفا را قبول نمودم. شورای انقلاب را مامور نمودم برای رسیدگی و اداره امور کشور در حال انتقال. و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال، ماموریت دارد:
1- تهیه مقدمات همه پرسی قانون اساسی‌
2- تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای ملی‌
3- تهیه مقدمات تعیین رئیس جمهور
لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم الشان، باید امور محوله را، خصوصاً آنچه مربوط است به پاکسازی دستگاههای اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی‌خانمان، به طور انقلابی و قاطع عمل نمایند.
15/ 8/ 58
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 15 آبان 1358
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: