یادداشت

حقوق شهروندی در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) مورد تاکید است

محمود عباسی رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متاثر از آموزه‌های اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است، قانون اساسی برگرفته از اندیشه حضرت امام است که ضمن آن به اصول متعددی از جمله حقوق شهروندی و حضور و مشارکت مردم پرداخته و این اساس نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: مصادیق حقوق شهروندی بر اندیشه و سیره بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی همواره مورد تاکید ویژه بوده است، به طوری که مصادیق در سیره نظری و عملی ایشان مورد تاکید و توجه ویژه قرار می‌گرفت. حفظ حریم خصوصی افراد در فرمایشات امام خمینی(ره) را می‌توان یافت، در فرمایشات ایشان، تاکید بر مشروعیت ناشی از رای مردم به وفور به چشم می‌خورد و براساس سیره نظری و عملی ایشان، حضور مردم نه تنها یک جواز قانونی بلکه مشروعیت‌ساز نیز هست.

وی گفت: مشروعیت برآمده از خواست ملت مبتنی بر آن است که زندگی اجتماعی حق همگان بوده و همه در آن سهیم و شریک هستند و همه اعضای جامعه نیز دارای حقوق اجتماعی باید باشند. این موضوع با این تفاوت که حقوق بشری و طبیعی به صرف انسان بودن به فرد تعلق می‌گیرد، مطرح می‌شود و حقوق اجتماعی و شهروندی به صرف عضویت در اجتماع شامل حال افراد می‌شود و اسلام به این جنبه از حقوق مردم یعنی حقوق اجتماعی نیز توجه کرده و او را حق‌الناس می‌نامد.

وی افزود:‌ از منظر حضرت امام، حقوق شهروندی علاوه بر ارتقای مشروعیت حکومت و جلب مشارکت عمومی، اهمیت بسیاری در تثبیت، آرامش، رضایتمندی و تعلق خاطر ملی اعضای جامعه به نظام و نحوه حکومتداری خواهد داشت. 

منبع: فارس نیوز



حقوق شهروندی در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) مورد تاکید است؛ 30 خرداد 1397

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: