مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع اقشار مختلف مردم (قيام 15 خرداد- دخالتهاى امريكا)نترسیدن از حصر اقتصادینترسیدن از حصر اقتصادی
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (قیام 15 خرداد- دخالتهای امریکا)

تهران، حسینیه جماران
در آستانه سالگرد قیام 15 خرداد 42
15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ کشور- دخالتهای امریکا در امور ایران
اقشار مختلف مردم‌
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۹۶ تا صفحه ۳۹۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌

15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ کشور

15 خرداد نزدیک است و این روزی است که ملت ما نباید از یاد ببرد و نمی‌برد. 15 خرداد یک نقطه عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت شروع به فعالیت سیاسی شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند. روز 15 خرداد آن طوری که من بعد از اینکه از حبس بیرون آمدم برای من نقل کردند، عمال شاه در بسیاری از شهرستانها که قیام کرده بودند دست به کشتار زدند، و آن طوری که به من گفتند حدود پانزده هزار شهید داشتیم در 15 خرداد، و ما این قلم را آن وقت خیلی بزرگ می‌شمردیم و بزرگ هم بود، لکن بعدها جنایاتی که از طرف شاه؛ شاه مخلوع به کشور ما وارد شد بیشتر از این معانی بود. ما نمی‌توانیم تصور کنیم این جنایاتی که از 15 خرداد تا رفتن بختیار «1» از این مملکت به دست عمال شاه، و به دست عمال امریکا در این کشور واقع شد، قدرت اینکه احصا «2» کنیم آنها را نداریم. ما اجمالی از این جنایات را می‌توانیم بگوییم یا تصور کنیم. تفصیل این جنایات اصلًا قابل احصا نیست. ما چطور می‌توانیم 15 خرداد، معلولینش را بفهمیم چقدر بود، معدومینش و شهدا می‌گویند پانزده هزار بوده است. لکن مصدومین و معلولین، کسانی که اعضای خودشان را در آن گیرودار از دست دادند ما چطور می‌توانیم بیان کنیم یا تصور کنیم. لکن در عین حالی که 15 خرداد یک مصیبتی بود برای‌ ملت ما، لکن مبدا جنبش بود. از همان وقت و جلوتر از آن وقت روحانیون قیام کردند و به دست روحانیون نهضت شروع شد، از قم شروع شد و 15 خرداد یک انعکاسی بود از همان قیام. روحانیت را گرفتند قریب تمام علمای تهران را گرفتند و حبس کردند، و شاید مدتی هم علمای تهران و وعاظ تهران در حبس بودند و بعد بتدریج رها شدند، و از آنجا شروع شد به نهضت و مخالفت. در عین حالی که 15 خرداد مصیبت برای ما بود لکن این موهبت هم خدای تبارک و تعالی، به ما عطا کرد که مردم بیدار شدند و لبیک گفتند به صدای روحانیون. و در همه جا، در همه مملکت این نهضت شروع کرد و مبداش از همان 15 خرداد بود، و بعد کم کم تدریجاً ریشه گرفت. و بعد که در این آخری دیگر زیادتر شد و بیشتر شد نهضت مردم، پیشتر رفت نهضت مردم و قیام همگانی شد. بحمد الله ریشه اجانب از این مملکت کنده شد و شاه سابق از ایران رفت؛ گرچه امریکا او را پناه داد و الآن هم در پناه امریکاست، منتها در مصر یا در حوالی مصر به سر می‌برد که آنها هم در قبضه امریکاست. بنا بر این 15 خرداد در عین حالی که مصیبت بود، لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای همه مملکت.

حمایت بعضی کشورها از جرائم و جنایات امریکا

آزادی را ما و ملت ما با قیمت گران به دست آورد، و لیکن ارزشش بیشتر از این معانی بود. الآن هم اشخاصی که طرفدار امریکا یا رژیم سابق هستند، الآن هم دنبال این هستند که باز آن مسائل سابق را به کشور ما برگردانند، لکن این دیگر یک خیال باطلی است. امریکا اخیراً هم گفته است که کارتر گفته است که اگر هیچ کس هم از دولتها با من همراهی نکنند من خودم دخالت می‌کنم، و برای این اشخاصی که در ایران هستند و محبوسند من دخالت می‌کنم، و این یک امری است که برای رئیس جمهور یک کشوری که ادعای این را دارند که ما حقوق بشر را می‌شناسیم، این یک جرمی است. یک نفر قلدر بگوید من دخالت می‌کنم در یک کشور دیگری و دخالت هم کرده است، این یک جرمی است که باید محاکمه بشود. کارتر باید در دادگاههای عمومی دنیا محاکمه بشود. و اینهایی که ادعای این می‌کنند که ما استقلال همه ممالک را، همه کشورها را به رسمیت می‌شناسیم، اینها کجا هستند که جلوی کارتر بایستند و بگویند که تو می‌گویی من خودم تنها دخالت در کشور ایران می‌کنم، دخالت در یک مملکت مستقلی می‌کنم. نظامی پیاده کرده است و می‌خواهد باز پیاده بکند. اینها کجا هستند که یک همچو مجرمی را طرفداری از او می‌کنند. ما به کجا باید شکایت کنیم از این کشورهایی که دنبال امریکا و دست نشانده امریکا هستند و دنبال او هستند در جرایمی که امریکا دارد مرتکب می‌شود. ما به چه دستگاهی، به چه دادگاهی شکایت ببریم از این قلدرها، و از اینها که زمام امور کشورهای بیچاره مظلوم را به دست گرفتند؛ و مع الاسف آن کشورهایی هم که ادعای استقلال می‌کنند دنبال او هستند؛ دنبال یک همچو جریمه‌ای. باید از این دولتها پرسید که محاصره اقتصادی که شما می‌کنید و یک ملت مظلوم را می‌خواهید در تنگنای محاصره قرار بدهید، این با چه اصلی از اصول دنیا، از قوانین دنیا منطبق است. مجرد اینکه امریکا قدرت دارد و به شما امر می‌کند، همین عذر است برای شما که محاصره اقتصادی بکنید؟! و شما گمان می‌کنید که با محاصره اقتصادی ملت ما شکست می‌خورد و ملت ما قانع خواهد شد و خاضع خواهد شد؟!

موثر نبودن تهدید امریکا در اراده ملت ایران‌

شما باید بدانید که دخالت نظامی امریکا و همه شماها، دخالت نظام شوروی و همه وابستگان به او، دخالت شماها همه در کشور ما و حصر اقتصادی شماها، در آن اراده ملت ما، آن تصمیم و اراده ملت ما اثری نخواهد کرد و ما مهیای مرگ هستیم. شما ما را از چه می‌ترسانید؟ ما که مهیای شهادت هستیم، شما ما را از اقتصاد می‌ترسانید، از دخالت نظامی می‌ترسانید؟! شما کسانی را که از مرگ می‌ترسند باید بترسانید، نه مملکتی که حاضر شده برای شهادت و شهادت را یک فوز برای خودش می‌داند. بنا براین هیچ ما از این مسائل خوفی نداریم. و امریکا چه با همه کشورها دست به هم بدهند و بخواهند دخالت کنند، یا خودش به تنهایی- به قول کارتر- دخالت بکند، دخالت بکند تا بفهمد قضیه چی هست دخالت نظامی بکند تا بفهمد که مطلب چی هست، خوب است که از افغانستان آقای کارتر عبرت بگیرد. افغانستان که دولتش با او، با شوروی موافق است، حزبهای کمونیستی و چپگرا با او موافق است، یک عده ملت که نداشتند و ندارند اسلحه مدرن، آنها اسلحه‌های خود شوروی را گرفتند و سربازها و صاحب‌منصبهای خود شوروی را با اسلحه‌های خودشان کشتند، و الآن هم آنها مشغول هستند و شوروی هر روز می‌فرستد و سلاحهای مدرن را می‌فرستد، سرباز می‌فرستد، لکن نتوانسته تا حالا ملت افغانستان را، ملت شجاع افغانستان را خاضع کند. آن افغانستان است که احزابش، احزاب کمونیستی و چپگرا با شوروی دست به هم دادند، با دولت دست به هم دادند، لکن ملت را نتوانستند خاضع کنند. ایران بحمد الله دولتش با ملتش موافق است، و چپگرایان اینجا که تابع امریکا هم هستند عددی نیستند که قابل ذکر باشند. ما با آنها مسامحه می‌کنیم، و الّا یک روز تمام آنها از بین خواهند رفت. امریکا خیال نکند که با دخالت نظامی می‌تواند کاری بکند یا با حصر اقتصادی می‌تواند کاری بکند. ملتی که روزه می‌گیرد، ملتی که شهادت را قبول کرده، از این چیزها دیگر نمی‌ترسد. بنا بر این، این روز مبارک 15 خرداد را که در عین حال که شهیدهای زیاد ما داشتیم، لکن مبارک برای ملت ما بود، من به همه ملت تبریک می‌گویم. و امیدوارم که همان طوری که تا کنون از 15 خرداد تا کنون ملت ما ادامه داده است به نهضت خودش، از این به بعد هم ادامه بدهد و همه قدرتمندان را مایوس کند از دخالت در کشور ما. خداوند ان شاء الله همه را توفیق بدهد و همه را سلامت و اسلام را قوّت بدهد. و امیدواریم که این نهضت به سایر بلاد اسلامی هم صدور پیدا بکند. و این مکتب، مکتب همه مسلمین است بلکه همه مستضعفین. خداوند مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون ببرد. و بحمد الله طلیعه اینکه مستکبرین به جای خودشان بنشینند، طلیعه این در دنیا پیدا شده است، فقط ایران نیست، همه دنیا تقریباً مستضعفین بیدار شده‌اند و جمعیت، اکثریت قاطع با آنهاست. و من امیدوارم که بزودی بساط ظلم برچیده بشود.
خداوند همه را توفیق عنایت کند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم شاه‏«۲»- شمارش.


امام خمینی (ره)؛ 14 خرداد 1359

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 7/14 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: