مطلب مرتبط

آبروی اسلامآبروی اسلام
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع فرماندهان ارتش و سپاه (سالگرد عملیات پیروزمند خیبر)

تهران، حسینیه جماران
سالگرد عملیات پیروزمند خیبر
تجلیل و تقدیر از فداکاریهای رزمندگان اسلام
محلاتی، فضل اللَّه (نماینده امام در سپاه پاسداران)، رضایی، محسن (فرمانده سپاه پاسداران)، صیاد شیرازی، علی (فرمانده نیروی زمینی ارتش)، فرماندهان ارتش و سپاه در جبهه، پرسنل ارتش و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۷۲ تا صفحه ۱۷۳

توضیح تاریخی

  • عملیات خیبر در تاریخ 3 اسفند 1362 با رمز یا رسول‌الله (ص) آغاز شد. منطقه‌ی عملیاتی خیبر، شمال بصره و مقابل استان‌های العماره و بصره بود. حمله از منطقه هور انجام می‌شد که ارتش عراق انتظار آن را نداشت و نیروی کمی در آن‌جا مستقر کرده بود. شناسایی منطقه هور توسط علی هاشمی در قرارگاه نصرت به خوبی صورت گرفته بود. در نهایت در محور شمالی، عملیات به خوبی انجام می‌شود و نیروها به جزایر مجنون می‌رسند اما در محور زید و نیز منطقه طلائیه کار به خوبی پیش نمی‌رود. بعدازظهر روز 14 اسفند 1362 از دفتر امام به رزمندگان خبر دادند امام فرموده‌اند جزایر مجنون حتما باید نگه داشته شوند در نتیجه با وجود آتش سنگین ارتش عراق و استفاده از گاز اعصاب و گاز خردل، جزایر مجنون حفظ می‌شود و تبدیل می‌شود به سمبل قدرت ایران در برابر ضعف عراق. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 280 تا صفحه 288.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

پیروزی در گرو یاری خداوند

اول این مطلب را به شما بگویم که وقتی شماها را می‌بینم خوشحال می‌شوم. شما چهره‌هایی هستید که آبرو به اسلام و کشور دادید. با اطمینان قلب حرکت کنید و مطمئن باشید که مرکز قدرت که خدای تعالی است نسبت به شما عنایت دارد. قدرتهای دیگر پوشالی هستند، قدرت خداست که باقی است، و خداست که وعده کرده است اگر نصرت دهید او را، او شما را پیروز می‌کند «1» و شکی نیست که اکنون شما حق تعالی و کشور اسلامی و اسلام را نصرت می‌کنید. و آن روزی که انقلاب شروع شد ما هیچ نداشتیم، پیروزی ما با دست خالی به دست آمد و بحمد الله تا بدین جا رسیده‌ایم که امروز مورد توجه تمام قدرتهای بزرگ هستیم، و تمام قدرت‌ها در این فکرند که با این انقلاب چگونه برخورد کنند. مطمئن باشید از قدرت‌ها کاری ساخته نیست، هیچ نگرانی به خودتان راه ندهید. شما جنود خدا هستید و پیروزید. آنهایی که در ابتدا، حرکت خودشان را شروع کردند، با طمانینه قلبی شروع کردند و از هیچ نترسیدند. قدرتهای بزرگ از آن جهتی که در شما هست که آن ایمان به خداست، خبر ندارند، لذا دائم‌ می‌گویند: «ما دارای موشک هستیم». آنها دارای موشک هستند ولی ایمان ندارند. شما ایمان دارید، قلبهایتان با مبدا نور و قدرت پیوند خورده است، پیوندی ناگسستنی، اما آنها این را نمی‌فهمند. شما مورد نظر امام زمان هستید، و از آنجا که ایمان و قدرت و امام زمان را دارید، همه چیز دارید. پشتوانه شما الهی است، باید این پشتوانه را حفظ کنید، و وقتی ما چنین تکیه گاهی داریم، از هیچ چیز نمی‌ترسیم.

امانت بودن اسلام و جمهوری اسلامی‌

الآن جمهوری اسلامی؛ یعنی اسلام، و این امانتی است بزرگ که باید از آن حفاظت کنید. مطمئن باشید که پیروزید و مورد توجه حق تعالی. پیروزی آن است که مورد توجه حق تعالی باشید، نه این که کشوری را بگیرید. اسلام در دست ما امانت است و ما موظفیم تا این امانت را حفظ کنیم. امروز شما در عبادت هستید، مراکز شما عبادت است و همان طور که اشخاص حول کعبه می‌گردند و عبادت می‌کنند، شما هم در سنگرهایتان عبادت می‌کنید. و ما دفاع از حق تعالی و اسلام می‌کنیم و حق تعالی و اسلام شکست خوردنی نیست. من هر شب به شما دعا می‌کنم. ان شاء الله موفق باشید. خداوند شما را در کنف حمایت خودش حفظ کند و توفیق دهد تا به مردم خدمت کنید. سرافراز باشید ان شاء الله.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- اشاره است به آیه ۷ سوره محمد( ص).


امام خمینی (ره)؛ 06 اسفند 1363

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: