شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات خطاب به فرمانده سپاه (لزوم هوشیاری رزمندگان و حضور در جبهه‌ها)

تهران، جماران
تاکید بر لزوم هوشیاری رزمندگان و حضور گسترده در جبهه‌ها
رضایی، محسن (فرمانده سپاه پاسداران)
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۰۱

توضیح تاریخی

  • عراقی‌ها از پذیرش قطع‌نامه غافل‌گیر شدند و اعلام کردند ایرانی‌ها پایان جنگ را نمی‌خواهند و پذیرش قطع‌نامه تاکتیکشان است تا ما غافل‌گیر شویم و بعد به ما حمله کنند. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 415.
  • در 31 تیر 1367 یعنی سه روز پس از پذیرش قطعنامه، امام ضمن بیانات خود به محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه پاسداران) گوشزد می‌کنند که مراقب حمله ارتش عراق در زمان فعلی که قطعنامه پذیرفته شده، باشند. همان روز خبر هجوم عراقی‌ها در جبهه‌ی جنوبی همه را غافلگیر می‌کند. ارتش عراق از شلمچه می‌گذرد، خرمشهر را محاصره می‌کند و به سمت اهواز می‌آید. احمد آقا پیام امام را به فرماندهان سپاه می‌رساند که این نقطه‌ی حیاتی کفر و اسلام است، یعنی نقطه‌ی شکست یا پیروزی اسلام یا کفر است و باید متر به متر جنگید و اینجا نقطه‌ای است که سپاه یا دوباره حیات پیدا می‌کند یا برای همیشه ذلیل و مرده می‌شود. در پی این پیام، نیروی بسیاری راهی خوزستان شدند به حدی که برای تامین تدارکات آن‌ها مشکل ایجاد شد. در نتیجه رزمندگان و نیروهای مردمی به عراقی‌ها حمله کردند و آن‌ها را عقب زدند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 476 و 477.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
مسائل سیاسی مربوط به جنگ را وزارت خارجه به عهده دارد، ولی مسائل جبهه‌ها را باید نیروهای نظامی و انتظامی و مردمی زیر نظر ستاد فرماندهی کل قوا به عهده بگیرند.
همان طور که قبلًا گفتیم ما با مردم خود با صداقت صحبت می‌کنیم. ما در چهارچوب قطعنامه 598 به صلحی پایدار فکر می‌کنیم و این به هیچ وجه تاکتیک نیست، ولی سلحشوران ارتش اسلام باید خود را آماده کنند که اگر دشمن دست به حملاتی زد، جواب مناسبی به آن بدهند.
فرزندان انقلابی‌ام، توجه کنید که امروز روز حضور گسترده در جبهه‌هاست. فکر نکنید که دیگر جنگ تمام شده است. خود را مسلح به سلاح ایمان و جهاد کنید. بر دشمن غدار رحم جایز نیست. و اینها تمام حرفهایشان یک فریب است. ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم که صدام معتقد به مجامع بین المللی نیست. و ما تا قبول قطعنامه از سوی عراق جواب دشمنان اسلام را در جبهه‌ها خواهیم داد.



امام خمینی (ره)؛ 31 تیر 1367

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: