یادداشت

امام خمینی، نیرویی قدرتمند برای هدایت بشر امروز

دکتر سلیمان کتانی، نویسنده مسیحی لبنانی، از شخصیتهای برجسته علمی است که بیش از 25 سال در مراکز آموزش عالی و دانشگاه های بیروت در زمینه های فلسفه، تاریخ و ادبیات عرب سابقه تدریس دارد. وی دارای تالیفات متعددی است که از آن میان می توان دو کتاب در مورد زندگی حضرت علی - علیه السلام - و حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - را نام برد. دکتر کتانی در مورد سایر امامان معصوم - علیهم السلام - نیز تالیفاتی دارد و اخیرا دست اندرکار نوشتن کتابی مفصل و تحقیقی، راجع به امام خمینی (س) است.

دکتر کتانی که امسال برای شرکت در اولین کنگره بین المللی "امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا" به ایران سفر کرده بود، پس از پایان کنگره در مصاحبه ای با مجله حضور شرکت کرد و به پرسشهای ما پاسخ گفت که متن این گفتگو در ذیل به نظر خوانندگان گرامی می رسد:

حضور: آقای کتانی چطور شد که اساسا وارد عالم نویسندگی شدید و چرا تاریخ زندگی امامان معصوم - سلام الله علیهم اجمعین - زمینه اصلی کار و تحقیق شما قرار گرفت؟

دکتر کتانی: پس از سالها تدریس در مراکز آموزش عالی و دانشگاه های بیروت، به نوشتن داستانهای کوتاهی در مورد شخصیتهای جهان عرب پرداختم. در آن هنگام دعوتنامه ای از طرف علمای حوزه علمیه نجف برای شرکت در مسابقه نوشتن کتابی راجع به زندگی حضرت علی - علیه السلام - به دستم رسید. من این دعوت را پذیرفتم و کتابی با عنوان: "الامام علی (ع) بنراس و متراس" نوشتم و به نجف اشرف فرستادم. جایزه اول مسابقه به این کتاب تعلق گرفت.

بعد از آن، دعوتنامه دیگری برای نوشتن کتابی درباره زندگی و ویژگیهای حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - به دستم رسید و من نیز کتابی به نام "فاطمه الزهرا (س) و تر فی غمد" نوشتم و به کربلا ارسال کردم. در این مسابقه نیز جایزه اول نصیب این کتاب شد. از آن پس به نوشتن کتابهایی درباره زندگی و ویژگیهای امامان معصوم علاقه مند شدم و راجع به حضرت امام حسن . علیه السلام - و حضرت امام حسین - علیه السلام - و حضرت زین العابدین - علیه السلام - کتابهایی نوشتم. هم اکنون نیز در صدد هستم کتابی بسیار مهم درباره حضرت امام خمینی - قدس سره - بنویسم.

حضور: با توجه به اینکه نویسندگان مشهوری از جهان مسیحیت راجع به زندگی حضرت علی - علیه السلام - کتاب نوشته اند، شما که خود یک نویسنده مسیحی هستید و درباره حضرت امیرالمومنین علی - علیه السلام - کتاب نوشته اید، علل وانگیزه چنین اقدامی را چگونه تفسیر می کنید؟

دکتر کتانی: امام علی - علیه السلام - متعلق به تمام انسانهاست. آن حضرت فقط متعلق به گروه خاصی از مردم جهان، یعنی مسلمانان نیست. او الگوی کاملی برای همه رهبران و همه مردم جهان است. ضمنا فقط این نویسندگان مسیحی نیستند که راجع به امام علی - علیه السلام - کتاب نوشته اند; بلکه نویسندگان دیگری نیز که مسیحی یا مسلمان نبوده اند، درباره این شخصیت برجسته جهان اسلام، کتابهای متعددی نوشته اند.

حضور: چگونه با افکار واندیشه های حضرت امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی ایران آشنا شدید و مبنای علاقه مندی شما به حضرت امام خمینی (س) چیست؟

دکتر کتانی: به علت شوق بسیاری که نسبت به خاندان عصمت و طهارت داشتم، اخبار انقلاب اسلامی ایران را دنبال می کردم; پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به جمع آوری اطلاعات و افزایش مطالعات خود در زمینه آرا واندیشه های امام خمینی - قدس سره - کردم. هرچه بیشتر مطالعه می کردم، بیشتر مجذوب این ابرمرد تاریخ می شدم.
در نهایت با ویژگیهای زندگی و روشهای رهبری و حکومت این عالم دینی که دارای چنان قدرت شگفت انگیزی بود، به نحو مطلوبی آشنا شدم. این امر، سبب شد تا برای نوشتن کتابی درباره این شخصیت بزرگ، از دیدگاه یک نویسنده مسیحی اقدام کنم. حضور: تا به حال چندبار به ایران سفر کرده اید و آیا این سفرها و شرکت در گردهماییهایی مانند کنگره بین المللی "امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا" در توسعه اطلاعات شما برای نوشتن کتابی در باره امام خمینی، نقشی داشته است و به طور کلی طرح

شما برای نوشتن چنین کتابی بر چه پایه ای قرار دارد؟
دکتر کتانی: این دومین بار است که به ایران سفر می کنم. چند سال قبل نیز برای شرکت در جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمده بودم. این بار، هم برای شرکت در کنگره بین المللی "امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا" آمده ام و هم برای شرکت در مراسم سالگرد رحلت جانگداز این ابرمرد تاریخ; یعنی امام خمینی. از همه مهمتر می خواستم اطلاعات بیشتری در مورد امام خمینی کسب کنم و از نزدیک، محلهای تولد و تحصیل و زندگی و حکومت او را مشاهده کنم و مرقد مطهر وی را زیارت کنم تا بتوانم شخصیت ایشان را بهتر و کاملتر به جهانیان معرفی کنم.

امام خمینی، یک ابرمرد تاریخ است. امام خمینی خود به تنهایی یک نیروی فعال و قدرتمند برای هدایت و رهبری افراد بشر و جوامع امروزی است. او می دانست که چگونه باید رهبری کند و چگونه باید مردمش را هدایت و راهنمایی نماید تا آنان را به صورت یک نیروی واحد، به منظور پیشبرد اهداف عالی اسلامی و نشر دین مبین اسلام در جهان، درآورد. امام خمینی، به تنهایی یک جریان است که در تاریخ بشر به وجود آمده است و ما امروز در جهان نیاز مبرمی به چنین رهبری داریم تا بشر را از ظلم و تاریکی رهایی بخشد و به سوی یکتاپرستی و راه راست هدایت نماید.

امام خمینی، بدون شک نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل جهان یک دگرگونی و یک تحول بزرگ به وجود آورد و من امیدوارم این تحول ادامه پیدا کند تا شامل کشورهای دیگر هم بشود و آنها را نیز همانند ایران به ساحل نجات و رهایی برساند.

مستضعفان و آزادگان جهان بویژه مردم خاورمیانه باید از درسها و گفته های امام خمینی، این ابرمرد تاریخ، سرمشق زندگی بگیرند و پیش بروند تا به استقلال و آزادی کامل برسند. مردم خاورمیانه می توانند با الهام ازاندیشه های امام خمینی و اتکاء به قدرت و نیروی درونی خود نیاز به هیچ قدرتی، شرقی و غربی، نداشته باشند. همانگونه که امام خمینی - قدس سره - شرق و غرب را طرد کرد; ما نیز باید همین کار را بکنیم و بر امکانات خودمان متکی باشیم. امروز ما نیازی به کشورهای غربی نداریم; ما نیازی به امریکا و عوامل و مزدورانش نداریم. حتی لبنان با همین امکاناتی که دارد، با مردم و نیروهای مومنی که دارد می تواند روی پای خود بایستد. امروز ما باید با فریادهایمان و با کارهایمان، به امریکا و مزدورانش بگوییم: امریکا ننگ به تو; به کشورت بازگرد. ما نیازی به تو نداریم.

حضور: کنگره بین المللی "امام خمینی (س) و نهضت عاشورا" را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما چه ارتباطی میان نهضت عاشورا و نهضت امام خمینی وجود دارد و ریشه های فرهنگی این دو قیام بزرگ چه شباهتهایی با هم دارند؟

دکتر کتانی: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، خود امتداد نهضت عاشورای حسینی است. فرهنگ عاشورا همانا فرهنگ مردانگی و بزرگواری است. فرهنگ قیام علیه ظلم و ستم و استبداد و کفر است.همانگونه که امام حسین - علیه السلام - قیام کرد، امام خمینی نیز با همان روش علیه حکومتهای ظالمانه و کفرآمیز قیام کرد. البته قیام امام خمینی، اولین قیام در تاریخ اسلام است که به طور کامل به پیروزی رسید. قیام عاشورای حسینی در آن زمان ظاهرا شکست خورد; ولی عاشورا پیامی و الگویی بود برای مسلمانان، مظلومان و مستضعفان در طول تاریخ. قیام خونبار امام حسین - علیه السلام - و اهل بیت و یارانش به ثمر نرسید مگر با قیام امام خمینی در زیر لوای انقلاب اسلامی ایران. امام خمینی خود به تنهایی یک قیام است. اولین قیامی است که از فرهنگ عاشورای حسینی به درستی درس گرفته و با موفقیت به ثمر رسیده است. فرهنگ عاشورا، فرهنگ قیام در برابر ظلم و نفی تمام بندگیهای غیر از خداست; نفی زشتیها و پلیدیهاست. قیامی است علیه جباران و ستمگران. امام حسین - علیه السلام - علیه یزید، و امام خمینی - قدس سره - علیه شاه، یعنی طاغوتهای زمان خود، قیام کردند تا به مسلمانان عزت نفس و شرف و کرامت از دست رفته را بازگردانند و احکام متروک شده اسلام را در سرزمینهای اسلامی، از نو به اجرا درآورند.
اما درباره کنگره مذکور باید بگویم که به نظر بنده چنین گردهماییهایی مهم و بسیار مفید هستند. چنین نشستهایی مورد نیاز مبرم نویسندگان، متفکران و علمای مسلمان و غیرمسلمان جهان است. برپایی چنین کنگره هایی و بررسی حقایق و مسائل مورد نیاز جوامع بشری با چنین شیوه های نوین و پیشرفته ای بسیار لازم و مفید است. با برگزاری چنین تجمعها و اجلاسها می توان افکار و اذهان مغشوش جهانیان را نسبت به اسلام، تشیع و ایران روشن کرد و به جا و به حق از آنها بهره گرفت.
جمهوری اسلامی ایران، امروزه با اجرای چنین برنامه های علمی به اندیشمندان جهان کمکهای شایسته و فراوانی می کند; از این راه اندیشه های امام خمینی و پیام انقلاب اسلامی به جهانیان ابلاغ می شود. با برگزاری اولین کنگره بین المللی "امام خمینی (س) و نهضت عاشورا "باز هم ما توانستیم مظلومیت نهضت عاشورای امام حسین - علیه السلام - را برای جهانیان بازگو کنیم; اما با روش و شیوه ای جدید. البته بعضی از مقالات کنگره، تکراری بود و در آن بحثهای تاریخی گذشته مطرح شده بود; اما روی هم رفته حاصل و نتایج کنگره بسیار ثمربخش و مفید بود.

حضور: علاوه بر اینگونه حرکات علمی و فرهنگی به نظر شما چه راههای دیگری برای محافظت از رهنمودها و هدایتهای الهی - انسانی امام خمینی (س) وجود دارد؟

دکتر کتانی: امام خمینی - قدس سره - از ما نخواسته بودند نظامیگری و کشورگشایی را هدف خود قرار دهیم; ولی به ما آموختند که در مقابل تهاجم دشمنان مجهز باشیم و از خود دفاع کنیم.
امام خمینی از ما خواستند که همواره در عرصه های علمی و فرهنگی بکوشیم و برای پیشرفت تکنولوژی تلاش کنیم تا به بالاترین نقطه آن برسیم. ما باید برای کسب آزادی و استقلال کامل بکوشیم. در عین حال با تمام توان در برابر فرهنگ منحط غرب بایستیم و از ورود آن جلوگیری کنیم نه اینکه آن را بیاموزیم و آموزش دهیم.

حضور: با توجه به اینکه دستیابی به تکنولوژی و پیشرفت مادی، مستلزم فراگرفتن آن از کشورهایی است که دارای فرهنگ مادی و منحط هستند و به همراه صنعت و ترقیات مادی خود، فرهنگ منحرف خود را نیز تبلیغ و القاء می کنند; چگونه می توان پیشرفتهای مادی و صنعتی را در جهت استقلال، آزادی و معنویت قرار داد و با انحرافات فرهنگ غربی مقابله کرد؟

دکتر کتانی: فرهنگ غربی یک فرهنگ مبتذل، منحط و پر هرج و مرج است; اما دانش و تکنولوژی، لازمه ترقی و توسعه است. ما می توانیم بدون تاثیر گرفتن از فرهنگ مبتذل غرب، دانش مورد نیاز خود را از آنان بیاموزیم و لزومی ندارد که در کنار آموختن علم و تکنولوژی، فرهنگ منحرف غرب نیز مورد توجه قرار گیرد. این دو مقوله از هم جداست و لازمه پذیرفتن یکی دلیل بر قبول دیگری نیست. چه بسا جوامعی که تکنولوژی ندارند و پیشرفت نکرده اند; اما فرهنگ منحط و حیوانی غرب بر آنها تحمیل شده است. باید با خردمندی این دو را از هم جدا کرد.

حضور: به نظر شما عمده ترین مشکل کشورهای جهان سوم برای رسیدن به استقلال، آزادی و پیشرفت; و پرهیز از گرفتار شدن در گرداب فرهنگ غربی چیست؟

دکتر کتانی: نداشتن آگاهی کامل و صحیح از مسائل روز و عدم اتکال آنان به خداوند یکتا و فقدان وحدت کلمه از مهمترین مشکلات این کشورهاست. امام خمینی، تمام ملتهای ستمدیده بخصوص مردم جهان سوم و مسلمانان را به طور صحیح و صادقانه آگاهی دادند; اما آنان تا امروز آنگونه که شایسته است، از آن رهنمودها استفاده نکرده و بهره لازم را نبرده اند; مگر افراد یا جمعیتهایی محدود.
ملتهای جهان سوم باید به رهنمودهای امام خمینی عمل کنند تا از نتیجه آن رهنمودها بهره مند شوند. رهنمودهای امام خمینی، نسخه رهایی بخش محرومان و مستضعفان عالم از چنگ مستکبران و زورمداران است.

حضور: امریکا و متحدان و مزدورانش از آگاهی مستضعفان عالم و ایمان و اتکال آنان به خداوند متعال بیمناکند و به همین دلیل تبلیغات وسیع و تهاجم فرهنگ گسترده ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته اند. چگونه می توان با این تهاجم دامنه دار فرهنگی مقابله کرد؟

دکتر کتانی: این تهاجمات گسترده و تبلیغات کذب و اتهامهای دروغین و واهی امریکا و متحدانش، علیه جمهوری اسلامی ایران و بعضی کشورهای اسلامی وجود دارد، ما فقط با بیان حقایق و رساندن آنها به گوش مردم جهان می توانیم از خود دفاع کنیم. دشمنان اسلام هرچه می خواهند، بگویند و ما را متهم کنند. اساس کار ما اتهام متقابل نیست. آنچه ما می گوییم اساسی و صحیح است، حق بر باطل پیروز می شود. آنها نمی دانند که این تهاجمات و این اتهامات از محبوبیت ایران در بین ملتهای مستضعف و مسلمان جهان نمی کاهد و تبلیغات آنها در برابر حقایق اثری ندارد.

حضور: علاوه بر تهاجم فرهنگی، ما امروز شاهد آن هستیم که دنیای استکبار انواع محدودیتها، درگیریها و فشارها را علیه ملتهای مسلمان و آزادیخواه و حقجو و محرومان و مستضعفان عالم اعمال می کند که نمونه بارز آن، جنگ ظالمانه و بیرحمانه علیه مسلمانان بوسنی و فلسطین است. شما اینگونه اقدامات وحشیانه را چگونه تحلیل می کنید؟

دکتر کتانی: کشورهای غربی به سرکردگی امریکا و صهیونیزم جهانی همیشه و همواره در صدد هستند به اسلام و ملتهای مسلمان و بخصوص ایران ضربه بزنند. آنها از فقدان وحدت میان کشورهای اسلامی، وحدتی که امام خمینی همیشه منادی آن بوده است، بهره می جویند و ضربه های خود را بر پیکر اسلام و مسلمانان وارد می کنند.
منافع استکباری آنان چنین اقتضاء می کند. امام خمینی همیشه روی مساله "نه شرقی و نه غربی" تاکید می کردند; در حالیکه ما شاهد هستیم حکومتهای اکثر کشورهای اسلامی، دست نشانده و مزدور امریکا و کشورهای غربی هستند. به همین دلیل، وحدت در بین آنان وجود ندارد و امریکا و کشورهای غربی توانستند این غده سرطان و زهرآگین; یعنی اسرائیل غاصب را در دل امت اسلامی به وجود بیاورند.
مسلمانان باید رهنمودهای امام خمینی را سرمشق قرار دهند، متحد شوند و این غده سرطانی را نابود کنند. روز وحدت مسلمانان، روز نابودی اسرائیل خواهد بود و روز بازگرداندن حقوق از دست رفته فلسطینیان. تا زمانی که مسلمانان متحد نشوند ما ستمگریها و ظلمهای سلطه گران علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی را شاهد هستیم. فشارهایی که بر جمهوری اسلامی ایران وارد می شود، به علت فقدان وحدت میان کشورهای اسلامی است.
ایران، امروز در صف مقدم پیکار با ظلم و ستم و کفر جهانی است; ایران به رهبری امام خمینی، خواهان اتحاد مسلمانان و نابودی اسرائیل است; امروز ایران یگانه حامی و پشتیبان واقعی ملتهای مستضعف جهان بخصوص فلسطین و بوسنی است و از هیچگونه کمک به آنان دریغ ندارد. علت اصلی اینهمه حملات تبلیغی و سیاسی امریکا و صهیونیزم بین المللی علیه ایران نیز ناشی از همین مساله است; امریکا و اسرائیل و متحدانشان از عربستان سعودی و مصر و مانند آنها ترس ندارند، چرا که حاکمان آن کشورها دست نشانده خودشان هستند; اما از ایران، ترس و واهمه بسیار دارند. آنها چون نمی خواهند در دل اروپا، ایران دیگری به وجود آید. در مقابل این همه جنایت بیشرمانه صربها در بوسنی - که روی تاریخ را سیاه کرده است - سکوت می کنند. امروز خطرهای بزرگی ایران اسلامی، مسلمانان، مستضعفان و محرومان عالم را تهدید می کند که باید هوشیار بود.



امام خمینی، نیرویی قدرتمند برای هدایت بشر امروز؛ 04 بهمن 1393

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: