یادداشت

روند تاریخی انقلاب اسلامی

در 13 مهرماه 1342، دولت علم مصوبه ای صادر کرد و بر اساس آن مقرر شد هنگام تقدیم «قرار داد وین» به مجلس، ماده واحده ای به آن پیوست شود تا به یاری آن کارمندان هیات های مستشاری آمریکا در ایران از امتیازات و مصونیت های مربوط به کارمندان اداری و اعضای فنی مذکور در قرارداد وین برخوردار شوند. این ماده واحده همان کاپیتولاسیون بود.

علت پیوند دادن کاپیتولاسیون با قرارداد وین، وحشت هیات حاکمه از خشم ملت ایران بود . آنان می کوشیدند با بهره گیری از جنبه بین المللی قرارداد وین مردم را فریب دهند.

نخست وزیر، حسنعلی منصور، قرارداد وین و لایحه پیوستی را، که در مرداد 1343 به تصویب مجلس سنا رسیده بود، به مجلس شورا برد و با تلاش بسیار مجلس را واداشت آن را تصویب کند .

سابقه کاپیتولاسیون در ایران به شکست ایران از روسیه و تحمیل پیمان ترکمنچای باز می گردد (1). پس از انقلاب 1917 روسیه، در پیمان دوستی ایران و شوروی (1921) ماده مربوط به کاپیتولاسیون لغو گردید.

یازده روز پس از تصویب معافیت نظامیان آمریکایی از شمول مقررات قضایی ایران، دولت منصور لایحه وام 200 میلیون دلاری از یک بانک آمریکایی را با تضمین دولت آمریکا، به مجلس برد و به تصویب رساند. این وام به خرید سلاح های جنگی از آمریکا اختصاص داشت.

محافل سیاسی ایران واگذاری این وام را پاداش آمریکا به ایران، به خاطر تصویب لایحه کاپیتولاسیون به شمار آوردند. (2)

چند روز پس از تصویب این لایحه، یک نسخه از مشروح مذاکرات مجلس به دست امام رسید. امام از مفاد لایحه برآشفت و در سخنرانی تاریخی چهارم آبان 1343، شاه، آمریکا و اسرائیل را به شدت مورد حمله قرار داد.

متن کامل این سخنرانی و اعلامیه ای که امام پس از آن منتشر کرد، در حجمی گسترده تکثیر و به سرعت در اختیار مردم قرار گرفت و واکنش مردم، گروه ها و طبقات مختلف جامعه را در پی داشت.

پیامدهای احیای کاپیتولاسیون

تبعید امام خمینی، (3) ترور حسنعلی منصور که پس از شاه عامل اصلی تبعید امام شمرده می شد به وسیله هیات های موتلفه اسلامی، سوء قصد به جان شاه، (4) نقض استقلال و حاکمیت ایران، (5) ورود گسترده آمریکاییان به کشور و گسترش جرم و فساد ناشی از آن (6) و اوج گیری احساسات ضد آمریکایی بخشی از آن پیامدهای احیای کاپیتولاسیون به شمار می آید . (7)

۱ .در فصل هشتم از قرارداد ترکمنچای آمده است: زمانی که فرد روسی مجرم شناخته شد، فرد به محلی اعزام خواهد شد که در آن جا کنسولی یا ماموری از طرف دولت روسیه باشد و سپس حکم صادر شده به وزیر مختار یا کاردار یا کنسول روسی تسلیم و فرد مجرم به روسیه فرستاده خواهد شد تا در آن جا موافق قوانین سیاست شود. (سید جلال الدین مدنی، پیشین، ج ۲، ص ۹۶) .

۲ .همان، ص .۳۰۵

۳ .پس از موضع گیری سخت امام در قبال تصویب کاپیتولاسیون، در شب سیزدهم آبان ۱۳۴۳، صدها کماندو و مامور مسلح با محاصره منزل امام، ایشان را دستگیر و پس از اعزام به فرودگاه مهرآباد بلافاصله به ترکیه تبعید کردند. امام بعد از یک سال، از آن جا به نجف تبعید شد. فرزند ارشد ایشان، حاج آقا مصطفی خمینی نیز در روز بعد از دستگیری امام دستگیر و به زندان قزل قلعه انتقال داده شد.

ساواک پس از تبعید امام، طی اطلاعیه ای که از رادیو پخش شد و در جراید عصر تهران منتشر گردید، خبر تبعید ایشان را بدین شرح اعلام داشت:

«طبق اطلاع موثق و شواهد و دلایل کافی چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشار الیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد، لذا در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۴۳ از ایران تبعید گردید.

سازمان اطلاعات و امنیت کشور» .

(روزنامه اطلاعات، ۱۳/۸/۱۳۴۳، ص ۱)

۴ .به دنبال این سوء قصدها رژیم شاه دچار ناامنی شدید گردیده، در ساواک و پلیس افراد بی رحم و خشن، به جای افراد میانه رو قدرت یافتند.

(جیمز بیل، عقاب و شیر، ترجمه مهوش غلامی، انتشارات شهراب، تهران، ۱۳۷۱، ج ۱، ص ۲۶۲) .

۵ .به طوری که امام خمینی تصویب کاپیتولاسیون را امضای سند بردگی ایران خواندند.

۶ .راه انداختن کازینوهای قماربازی یا مشروب خواری، مست آمدن به خیابان ها و رفتار اهانت آمیز آمریکایی ها نسبت به آداب و رسوم جامعه ایرانی از جمله این جرم و فسادها بود.

۷ .آمریکایی ها در ایران به طور فزاینده ای هدف عملیات شناسایی و حمله قرار داشتند. تنها بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵، ۳۱ مورد بمب گذاری و تهدید به انفجار بمب، علیه تاسیسات و سازمان های آمریکایی در ایران انجام شد. (جیمز بیل، همان، ص ۳۰۸) .



روند تاریخی انقلاب اسلامی؛ 18 بهمن 1393

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: