یادداشت

گزیده بیانات امام خمینی (ره) درباره دفاع مقدس

گزیده بیانات امام خمینی (ره) درباره دفاع مقدس

دفاع مقدس پیروی از اولیاء اسلام

 

وفاداری به جمهوری اسلامی

آخرین سخنم در اینجا با شما اینکه، به جمهوری اسلامی که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیاء ومتع الاولیاء، حضرت بقیهالله روحی فدا، فراهم سازید.(1)

نقشه دشمن

اگر اسرائیل نقشهٔ تسخیر از نیل تا فرات را دنبال می‌کند، صدام هم از تهاجم خود به این کشور اسلامی نقشهٔ سیادت خود بر اعراب و منطقه و ژاندارمی خلیج فارس را تعقیب می‌نمود.(2)

جـنـگ حق و باطل

 تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد و از همه این‌ها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.

هـمـه ایـنـهـا از بـرکـت خـون هـای پـاک شـهـدای عـزیـز هـشـت سـال نـبـرد بـود، هـمـه ایـنـهـا از تـلاش مـادران و پـدران و مـردم عـزیـز ایـران در ده سـال مـبـارزه بـا آمـریـکـا و غـرب و شـوروی و شـرق نـشـات گـرفـت.

جـنـگ مـا جـنـگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و ایـن جـنـگ از آدم تـا خـتـم زنـدگـی وجـود دارد.

چـه کـوتـه نـظـرنـد آنـهـایـی کـه خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خود گذشتگی و صلابت بی فایده است! در حالی که صدای اسلام خواهی آفریقا از جنگ هشت ساله ماست، عـلاقـه بـه اسـلام شـنـاسـی مـردم در آمـریـکـا و اروپـا و آسـیـا و آفـریـقـا یـعـنـی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.

من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان بـه خـاطـر تـحـلیـل های غلط این روز‌ها رسما معذرت می خواهم و از خداوند می خواهم مرا در کـنـار شـهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خـود نـیـسـتـیم.

 راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فـرع آن بـوده اسـت. مـلت مـا تـا آن روز کـه احـسـاس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هـم کـه مـصـلحـت بـقـای انـقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عـمـل کـرده اسـت! آیـا از ایـن کـه بـه وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟(3)

بسیج جهانی مسلمین

ما برای حفظ موجودیت اسلام در جهان تنها از خود دفاع کرده ایم. و این ملت مظلوم ایران است که همواره مورد حمله جهانخواران بوده است؛ و استکبار از همه کمینگاههای سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی خود به ما حمله کرده است.

 انقلاب اسلامی ما تاکنون کمینگاه شیطان و دام صیادان را به ملت‌ها نشان داده است.

 جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنان توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم.

و حال آنکه این وظیفه اولیه ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صلا زنیم که ای خواب رفتگان! ای غفلت زدگان! بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه های گرگ منزل گرفته اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست! و نیز فریاد کشیم سریعاً قیام کنید که جهان ایمن از صیاد نیست! امریکا و شوروی در کمین نشسته اند، و تا نابودی کاملتان از شما دست بر نخواهند داشت.

راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرات اینهمه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوی رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- داشت؟

امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگ‌ترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی امریکا و اروپا در خلیج فارس صف آرایی نمود.

 و اینجانب به نظامهای امریکایی و اروپایی اخطار می کنم که تا دیر نشده و در باتلاق مرگ فرونرفته اید، از خلیج فارس بیرون روید. و همیشه اینگونه نیست که هواپیماهای مسافربری ما توسط ناوهای جنگی شما سرنگون شود؛ که ممکن است فرزندان انقلاب ناوهای جنگی شما را به قعر آبهای خلیج فارس بفرستند.

به دولت‌ها و حکومتهای منطقه، خصوصاً به عربستان و کویت می گویم که همه شما در ماجراجویی‌ها و جنایاتی که امریکا می آفریند شریک جرم خواهید بود. و ما تا به حال ازاینکه همه منطقه در کام آتش و خون و بی ثباتی کامل غوطه ور نشود، دست به عملی نزده ایم. ولی حرکات جنون آمیز ریگان مطمئناً حوادث غیرمنتظره و عواقب خطرناکی را بر همه تحمیل می کند. شما اطمینان داشته باشید که در این برگ جدید بازنده اید.

خودتان و کشور و مردم اسلامی را در برابر امریکا اینقدر ذلیل و ناتوان نکنید. اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.(4)

ویژگی دفاع مقدس

مسئله، مسئله معنوی است، مسئله، مسئله‌ای نیست که ما می‌خواهیم فقط جنگ بکنیم یا می‌خواهیم دفاع بکنیم. ما دفاع مقدس می‌خواهیم بکنیم؛ یعنی ما می‌خواهیم از آبروی اسلام، از آبروی کشور اسلامی دفاع بکنیم؛ این یک دفاعی است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند، همه می‌گویند که باید دفاع کرد.(5)

دفاع مقدس پیروی از اولیاء اسلام

ملت بزرگ ایران به پیروی از اولیای عظیم الشان اسلام، این دفاع مقدس را آغاز نموده و در انجام آن و رسیدن به هدفهای‌ اعلای قرآنی جان و مال را داوطلبانه فدا کرده و آنچه وظیفه الهی بوده به‌طور شایسته انجام داده است و بحمدالله تعالی قدمهای بزرگی در راه شناساندن اسلام الهی و محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – برداشته است. گرچه وجودهای عزیز و ارزشمندی را از دست داده است، لکن ارزشهای بالا‌تر و والاتری به دست آورده و آن رضای خداوند متعال است و چه چیز می‌تواند از آن بالا‌تر باشد.(6)

برکات معنویت

از آنجا که من بین خودم و شما فاصله‌ای نمی‌بینم و سخن دل شما و همه عاشقان انقلاب اسلامی را پیش از اینکه به کاغذ و قلم کشیده شود درک می‌نمایم، تصور می‌کنم که شما به خاطر آن غرور مقدس و آن روح پرحماسه‌ای که سال‌ها در می‌دانهای نبرد و در هنگامه آتش و خون و از دل صخره‌های صعب مشکلات در فضای سرد و گرم حوادث آبدیده شده است و همه ذرات وجودتان با شجاعت و بیقراری عجین گردیده، از سکون و آرامش رنج ببرید و دلتان در‌‌ همان حال و هوای خیمه جنگ بتپد، و چه بسا از خود بپرسید که در شرایط صلح چه نیازی به وجودِ ما است که این هم از برکات معنویت و تحول در کشور ما است که پس از هشت سال دفاع مقدس خود احساس خستگی نمی‌کنید.(7)

امدادالهی

پس از سال‌ها دفاع مقدس، یاری دین خدا صورت دیگری به خود گرفته است. آمادگی جنگی ضرورت بیشتری یافته است. و دشمنان خدا و خلق خدا آنی غافل نیستند، و در کمین نشسته‌اند تا آنچه را خدایی است نابود کنند.(8)

ایستادگی درمقابل دشمنان

اما مهم‌تر از همه این‌ها حماسه هشت سال دفاع مقدس و مظلومانه ارتش و سپاه و نیروهای انتظامی و مردمی است که در حقیقت در برابر همه جهانخواران ایستادند و متجاوزینی که به خود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرستاد.(9)

ادامه داشتن مبارزه

نکته دیگری که باید به ملت عزیز و مسئولین محترم و رزمندگان سلحشورمان تذکر دهم این است که با وجود اینکه در تمامی جبهه‌های نبرد پیروزی و برتری با شماست و خواب راحت از چشم عفلقیان گرفته شده، ولی این پایان راه دفاع مقدس از کشور اسلامی و دفع تجاوز نیست.(10)

جدیت در دفاع

بر همه ما، بر همه شما به مقداری که قدرت داشته باشیم، به مقداری که توانایی داشته باشیم واجب است که جدیت کنیم در اینکه این دفاع مقدس را ما به‌طور شایسته عمل بکنیم.(11)

دعابرای تلاشگران عرصه دفاع مقدس

خداوندا، به ملت ما و رزمندگان لشکر اسلام و به مسئولین و فرماندهان که با دقت و نظم وسعه صدر و جلب رضایت حق به برنامه ریزی و هدایت امر جنگ مشغول‌اند و به رزمندگان با اخلاص و با ایمان، از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و سپاه و جنگاوران بسیج که اسلام و انقلاب و میهن اسلامی خود را بیمه کرده‌اند و دست تجاوزگران را شکسته‌اند، و به روحانیون عزیزی که حوزه علم را به مکتب عشق مبدل ساخته و پیشاپیش ارتش اسلام سینه‌ها را سپر کرده‌اند، و به جهادگران بی‌سنگری که در سخت‌ترین شرایط به پاسداری از حریم رزمندگان و تحکیم مواضع بیقرار آنان همت گمارده و با ایثار و فداکاریْ جانِ عزیزانمان را در سنگر و مواضع دفاعی حفظ کرده‌اند، و به امدادگران و طبیبانی که از خانه‌های امن خود به جبهه می‌روند و پا به پای خطشکنان به‌ نجات مصدومین و مجروحین همت می‌گمارند و یا ابدان مطهر شهیدان را حمل می‌کنند و به دانشگاهیان و دانشجویان و متخصصین از ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها که در امور مختلف یار و مددکار ارتش اسلامند، و به فیلمبرداران و خبرنگارانی که در خطوط مقدم جبهه‌ها حماسه‌های بی‌نظیر و جلوه‌های ملکوتی جنود خدا را به نمایش می‌گذارند و ملت ایران و مردم جهان را در عصر حاضر و آیندگان را به فرهنگ دفاع مقدس خود و تاریخ انقلاب آشنا می‌سازند، و به همه پشتیبانان و مراکز پشتیبانی از جبهه، از کشاورزان در گوشه‌های دهات که از ثمرات رنج خود می‌گذرند گرفته تا کارگران و مردم شهر‌ها و بخش‌ها و اقشار گوناگون بازاری و اداری و غیره که با جان و مال و قول و فعل خود رزمندگان را حمایت و دلگرم می‌کنند، نصرت و برکت و پیروزی و شرافت و عزت دنیا و آخرت کرامت فرما.(12)

آمادگی مردم برای شرکت در دفاع مقدس

شورایعالی پشتیبانی با غور و بررسی کامل طی جلسات متعدد، پس از تشکیل سمیناری مرکب از جمع کثیری از علمای اعلام و ائمه محترم جمعه ومسئولین دولتی ونهادهای انقلابی، و با توجه به آمادگی مشتاقانه مردم برای شرکت در دفاع مقدس، به این نتیجه رسیده است که برای تهیه عده و عُده‌های لازم جهت یک سلسله عملیات متوالی و موثر در سراسر خطوط تماس و تدارک تجهیزات ضروری برای این مقطع حساس، لازم است از امکانات کشور بیش از گذشته استفاده شود.(13)

ادامه مبارزه

رزمندگان عزیز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسیج با تکیه بر ایمان و سلاح و امید به نصرت حق و با حمایت بی‌شائبه مردم، به نبرد و دفاع مقدس خود ادامه دهند و عزم‌ها را جزم کنند و بر دشمن زبون بتازند و با همت خود افتخار نصرت و پیروزی را به ارمغان آورند که سرنوشت جنگ در جبهه‌ها رقم می‌خورد، نه در میدان مذاکره‌ها. و به یاری خداوند و دعای خیر حضرت بقیه الله – ارواحنا فداه – حرف آخرمان را با صدامیان و جهانخواران در صحنه حماسه جهاد و شهادت می‌زنیم و از خداوند نیز صبر و مدد می‌طلبیم. خداوند یار و ناصر مجاهدان و رزمندگان ما باد.(14)

تادیب تجاوزگر

به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تادیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمی‌تواند آنان را از این دفاع مقدس بازدارد. و به دولت‌ها نصیحت می‌کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند، و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمینهای مغصوب بیرون رانند. و نژادپرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دارین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.(15)

۱.صحیفه امام ج ۲۰ص ۳۸

۲.صحیفه امام ج ۲۰ ص۱۰

۳.پیام امام خمیـنی خطاب بـه مراجع اسلام، روحانیون سراسر کشور (منشور روحانیت) تاریخ: ۴/۱۲/۶۷، صحیفه امام، ج۲۱

۴.پیام [به ملت ایران در سالگرد کشتار خونین مکه (قبول قطعنامه ۵۹۸)]، صحیفه امام، ج۲۱

۵.صحیفه امام ج ۱۹ص ۴۵۷

۶.صحیفه امام ج ۱۹ص ۴۹۷

۷.صحیفه امام ج ۲۱ص ۱۳۴

۸.صحیفه امام ج ۲۱ص ۱۴۷

۹.صحیفه امام ج ۲۱ص ۳۵۶

۱۰.صحیفه امام ج ۲۰ص ۳۲

۱۱.صحیفه امام ج ۲۰ص ۸۰

۱۲.صحیفه امام ج ۲۰ص ۲۰۱

۱۳.صحیفه امام ج ۲۰ص ۴۱۴

۱۴.صحیفه امام ج ۲۱ص ۵۳

۱۵.صحیفه امام ج ۱۶ص ۴۷



گزیده بیانات امام خمینی (ره) درباره دفاع مقدس؛ 01 اسفند 1393

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: