شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای روح اللَّه کمالوند (تقدیر از همراهی در لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی)

قم
تقدیر از همراهی آقای کمالوند در قیام علیه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
کمالوند، روح اللَّه
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۳۹

توضیح تاریخی

  • لایحه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در دولت اسداللّه علم در تاریخ 16مهر1341 تصویب شد؛ به موجب این لایحه، شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف شده بود و به زنان حق رای داده می‏شد. با آگاه شدن علما از این مصوبه، مخالفت‏های صریحی از جانب آنان به ویژه امام اعلام شد و خواهان الغای سریع این مصوبه شدند. رژیم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جریان‏های مخالف داشت امّا زمانی که رژیم، استواری روحانیت و مردم را دید و علائم قیام عمومی را مشاهده کرد، در دهم آذر همان سال(1341)، با تصویب هیات دولت اعلام کرد که تصویب‏نامه مذکور قابل اجرا نیست. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
به عرض عالی می‌رساند، ان شاء الله وجود مسعود در کمال سلامت و سعادت است‌
بحمد الله تعالی در این قضیه مسلمین پیشرفت نموده و برای روحانیت عظمت خاص پیدا شد. گرچه در مدتی که بر ما گذشت بسیار تلخیها دیدیم و رنج فراوان بردیم و حقیقتهای ناگواری روشن شد «1» که کاش نمی‌شد؛ لکن تلخیها را، اعلامِ لغو تصویبنامه، با همه لجاجت و سرسختی دولت و غیره محو کرد و این جانب در خلال این مدت که به مطالعه شخصیات نیز مشغول بودم اعتراف می‌کنم که جنابعالی در صف اول واقع بودید؛ «شکّر الله سعیکم و جزاکم الله عن الاسلام خیر الجزاء». به اخلاص شما تبریک عرض می‌کنم، لکن از بیدار شدن دشمن باید بیمناک بود «2» و راه تدبیری اتخاذ کرد که لطمه‌ای وارد بیاورند و جبران فضاحت خود را بخواهند بکنند؛ محتاج به همفکری مثل جنابعالی هستیم. امید است ان شاء الله در وقت ملاقات مطالب را در میان بگذاریم، بلکه راه صحیحی پیدا کنیم. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- از آن جمله: عدم همراهی و سکوت برخی از آقایان در حوزه‏های علمیه. «۲»- صحت پیش‏بینی و نگرانی امام کمتر از یک ماه بعد، در حمله بی‏رحمانه مامورین رژیم شاه به مدرسه فیضیه ۲ فروردین ۱۳۴۲) و کشتار مردم در جریان قیام ۱۵ خرداد ۴۲ آشکار گردید.


امام خمینی (ره)؛ 01 دی 1341
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: