إنّ تبجیل وتقدیس یوم الغدیر لیس لاجل انّ الحکومه شیء مهم، بل کل ما فی الامر إقامه العدل. لایُحیا هذا العید لإناره المصابیح فی الشوارع وقراءه القصائد والمدائح، فبرغم انّ هذا جید ومطلوب، لکنّه لیس المهم فی الموضوع. المهم ان نتعلم انّ الغدیر لایختص بذلک الزمان فقط، بل یجب ان یوجد فی جمیع العصور والازمنه، ونتعلم انّ النهج الذی سار علیه الامام(ع) یجب ان یکون نهجاً لجمیع الشعوب والامم وقادته وموظفیه. قضیه ا لغدیر قضیه إنشاء حکومه. ۱۸ ذی الحجه ۱۴۰۶
In our narrations and from that time till now they have honored this Ghadi, not because government is an issue. That which is worthy is the implementation of justice. To keep alive such a feast is not feasible by decoration, reciting elegies and singing praises; these are good but not the crux of the matter. The matter is that these should remind us that Ghadir is not limited to that time. Ghadir must be there at all times while the method adopted by Imam 'Ali in the government must also be the method of nations and authorities. The event of Ghadir is the story of how some usurped the Islamic rule. August 24, 1986
اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کردهاند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئلهای است، آنکه هست اقامه عدل است. زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیدهخوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مساله این نیست. مساله این است که به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دستاندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است. ۲ شهریور ۱۳۶۵