شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای حسین ساعت‌پور (اعلام وصول نامه)

قم
اعلام وصول نامه
ساعت‌پور، حسین
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۵۲

توضیح تاریخی

  • آیت‌الله شریعتمداری از علمای مشهور آن دوره، تا آن زمان با مبارزه همراهی می‌کرد. او با تاسیس دارالتبلیغ با هدف تربیت مبلغ، عملا حوزه را به دو گروه انقلابی و مخالف انقلابی‌گری تقسیم کرد. یاران امام با تاسیس و ترویج آن مخالف بودند. هم‌زمان شایعاتی درباره برنامه‌ریزی شاه برای نفوذ به حوزه مطرح بود که به بدبینی‌ها دامن می‌زد. در قم و به ویژه تبریز –زادگاه آیت‌الله شریعتمداری- بحث‌های موافق و مخالف، حوزویان و علما را به دو دسته تقسیم کرده بود. امام در حالی‌که از انحراف در مبارزه بیم‌ناک بودند اما می‌خواستند مسائل باعث تفرقه نشود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 102.

بسمه تعالی‌
جناب آقای حسین ساعت‌پور- دام توفیقاته‌
مرقومه جنابعالی واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گردید. «1» راجع به مطلبی که مرقوم داشته‌اید، حقیر دخالتی ندارم. از خدای متعال موفقیت آن جناب را در انجام فرایض مذهبی مسالت دارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
به تاریخ 7 ع 1 84

«۱»- نامه امام خمینی در پاسخ نامه آقای ساعت‌پور است که از معظم له درخواست کرده بود:« رای شریف خودتان را درباره مدرسه دار التبلیغ اسلامی که در قم تاسیس می‏‌شود بیان فرمایید تا تکلیف مقلدین معلوم شود. و اینکه بعض از آقایان زعمای مذهبی تبریز می‏‌فرمایند که هیچ گونه اختلافی در این باب نیست و بدین جهت از محضر شریف خواستیم بدانیم آیا می‏توانیم در این امر کمک کنیم یا نه؟».


امام خمینی (ره)؛ 26 تیر 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: