شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات خطاب به آقای ماسالی (توسعه مبارزه دانشجویی)

نجف
توسعه مبارزه توسط دانشجویان
آقای ماسالی (دبیر امور بین المللی کنفدراسیون جهانی دانشجویان)
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۸۷

توضیح تاریخی

  • عده‌ای از علمای انقلابی بنا داشتند در روزهای پایانی 1344 یک هفته اعتصاب کنند تا با تحریک مردمی که برای زیارت سال نو به قم مشرف می‌شوند، برای پایان دادن به تبعید امام فشاری به رژیم وارد شود. این اتفاق با عدم پشتیبانی افرادی مانند آیت‌الله شریعتمداری انجام نشد اما همین تحرکات باعث دستگیری آقایان منتظری و ربانی املشی و افرایش سخت‌گیری‌ها گردید. ر.ک. دایره المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 127.

[دبیر امور بین المللی کنفدراسیون در مراجعت از سمینار کنفرانس بین المللی دانشجویان فیلیپین مسافرتی به عراق کرده و به حضور حضرت آیت الله خمینی شرفیاب گردید و مراتب پشتیبانی دانشجویان ایرانی را از مبارزات روحانیون مترقی و شخص حضرت آیت الله اعلام داشت.
مذاکرات حضرت آیت الله با دبیر کنفدراسیون جهانی در روز 25 ژوئن برابر با چهار تیر ماه در نجف اشرف پیرامون نحوه همکاریهای آینده روحانیون با دانشجویان صورت گرفت و ... از طرف دبیر کنفدراسیون، اطلاعات لازم درباره کنفدراسیون و فعالیتهای آن در جنبه‌های مختلف در اختیار حضرت آیت الله گذاشته شد. حضرت آیت الله خمینی ضمن اظهار تاسف از وضع میهن و ... اشاره به زندانی شدن عده کثیری از میهن‌پرستان کردند و فرمودند که:]
این مبارزات را باید توسعه داد و تمام ملت را در آن شرکت داد.
دانشجویان باید متحداً به مبارزات خود ادامه دهند و مردم ستمدیده ایران و آنچه بر آنان می‌گذرد را فراموش نکنند. آینده مملکت به دست جوانان سپرده می‌شود و در حفظ و حراست آن نباید غفلت کنند. ما روحانیون با شما در این راه همراه هستیم و بر اساس احکام اسلام با شما همکاری می‌کنیم.
[حضرت آیت الله فرمودند که در آینده در موقعیتی مناسب مطالبی برای دانشجویان از طریق کنفدراسیون مرقوم خواهند داشت. «1»]

«۱»- به نقل از ماهنامه« ۱۶ آذر»، تیر، مرداد و شهریور ۱۳۴۵، با عنوان« ملاقات با خمینی». ر. ک: نهضت امام خمینی ج ۲ ص ۱۸۱.


امام خمینی (ره)؛ 04 تیر 1345
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: