شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای محمد یزدی (رفع اختلاف بین روحانیون)

نجف
لزوم رفع اختلاف بین روحانیون
یزدی، محمد
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۴۱

توضیح تاریخی

  • حکومت از هر وسیله‌ای برای اختلاف میان مخالفان استفاده می‌کرد تا آن‌ها را به مسائلی غیر از مبارزه مشغول نماید. مدتی بود که بر سر کتاب "شهید جاوید" اختلاف‌های شدیدی درگرفته بود. کتاب درباره اهداف قیام عاشورا است. گروهی به شدت منتقد این کتاب هستند در حالی که گروه دیگر طرفدارند. بعدها هم مشخص شد که ساواک در دامن زدن به این اختلافات نقش داشته است. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 161.

بسمه تعالی‌
خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقای آقا شیخ محمد یزدی- دامت افاضاته‌
مرقوم شریف واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید است ان شاء الله تعالی حوزه علمیه قم و سایر مومنین از ارشاد و هدایت جنابعالی برخوردار باشند. آنچه اخیراً مورد تاسف این جانب است اختلافاتی است که نمی‌دانم با چه دستی در حوزه علمیه قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است، و همین نحو بین اهل علم تهران و اهل منبر آنجا حادث شده است؛ «1» همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می‌گرفتند حاصل شد. «2» امروز که اصول احکام در دستبرد اجانب و نوکرهای آنهاست، به جای وحدت کلمه، این نحو تفرق و توهین بعضی از بعضی و تکفیر بعضی موجب کمال تاسف است، و کاشف از عدم رشد جامعه است. امثال جنابعالی کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید، قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد؛ اگر نرفته باشد. «و الی الله تعالی المشتکی». «3» و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- اشاره به تفرقه‏ای که به تحریک رژیم، پس از انتشار کتاب شهید جاوید، تالیف آقای صالحی نجف‏آبادی، بین روحانیون پیش آمده بود.«۲»- اشاره به حوادث مقارن انقراض امپراتوری بیزانس( روم شرقی) در ۱۴۹۲ م.«۳»- به خدای بزرگ، شکایت می‏بریم.


امام خمینی (ره)؛ 05 فروردین 1350
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: