شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با تلویزیون «سی. بی. اس» درباره تظاهرات تاسوعا و عاشورا

پاریس، نوفل لوشاتو
تظاهرات تاسوعا و عاشورا سیاست خارجی جمهوری اسلامی
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۶ تا صفحه ۲۰۷

توضیح تاریخی

  •  روزهای محرم 1357 شهر شلوغ بود و شب‌ها صدای الله‌اکبر شهر را تسخیر می‌کرد و فضای مبارزه قوی‌تر شده بود. الله‌اکبر بر روی پشت بام‌ها هم‌زمان با ماه محرم ابتکاری بود که حکومت را به وحشت می‌انداخت و باعت بهم‌ریختگی شاه شده بود. تاسوعا تظاهرات‌های بزرگی برگزار شد و عاشورا در تمام شهرهای ایران انقلاب برپا بود و آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. امام پیش از این تظاهرات این دو روز را رفراندوم سقوط شاه نامیده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 229.

مصاحبه‌کننده: خبرنگار تلویزیون «سی. بی. اس» امریکا
سوال: [شما درباره تظاهرات دیروز «1» و راهپیمایی تهران چه فکر می‌کنید، نتیجه آنها از نظر شما چگونه است؟]
جواب: تظاهرات دیروز در سطح بسیار وسیعی انجام گرفت و نتیجتاً اعلام شد که شاه را نمی‌خواهند. اگر چه ملت شجاع این را قبلًا بارها اعلام کرده بودند و شاه اصلًا هیچ جهت قانونی دیگر ندارد و تمام ملت برای چندمین بار در سراسر ایران اعلام کردند که ما شاه را نمی‌خواهیم.
[شما احساستان نسبت به تظاهرات دیروز چه بوده است، آیا شما راضی بوده‌اید؟]
- کاملًا راضی هستیم. عقیده‌ام بر این است که موفق بوده است. با کمال نظم و آرامش اعلام کرده‌اند که ما شاه را نمی‌خواهیم. یعنی شعارها اسلامی بوده است و ضد شاه و جز مسلمانان هیچ کس در این تظاهرات شرکت نداشته است.
[ناظرین معتقدند که اگر شاه استعفا بدهد یکی از دو چیز رخ خواهد داد. یا اینکه یک حکومت اسلامی به معنی واقعی کلمه روی کار خواهد آمد، یا نظامیان دولت را در دست خواهند گرفت، که در نهایت هر دو کار به نفع روسیه تمام خواهد شد. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟]
- نظامیها اگر روی کار بیایند همین هست که هست و حل مشکلات نمی‌شود و ملت هم آرام نخواهد گرفت. و اگر دولت اسلامی تشکیل شود که خواهد شد، روسیه به هیچ وجه در ایران قدرت پیدا نخواهد کرد و دولت اسلامی به روسیه اجازه نخواهد داد که در مملکت دخالت کند. چنانچه به هیچ مملکتی اجازه نخواهد داد.
- [در صورتی که طرفداران شما روی کار بیایند بر سر خارجیان چه خواهد آمد. نظر و روش شما نسبت به روسیه شوروی و اسرائیل چه خواهد بود؟]
- اما خارجیان که در مملکت هستند اگر اخلالی در مملکت نکنند حکومت ما بر طبق قوانینش با آنان عمل خواهد کرد و برای آنان ناراحتی فراهم نخواهد شد. اما اسرائیل مطرود ماست و برای همیشه نه نفت به او می‌دهیم و نه آن را به هیچ وجه می‌شناسیم. و اما شوروی مثل سایر ممالک است. اگر چنانچه احترام متقابل را حفظ کند ما هم با او رفتار همسایگی می‌کنیم و ما به او اجازه دخالت در مملکتمان را نمی‌دهیم.
[چه مدت فکر می‌کنید شاه خواهد بود؟]
- نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، ولی ان شاء الله به همین زودیها او می‌رود.
[به نظر شما چه مدت مانده است که شاه استعفا بدهد؟]
- نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. لکن امید است سر عقل بیاید و بزودی کنار برود. ما امیدواریم که او را دستگیر و محاکمه کنیم و بسزای اعمالش برسانیم.

«۱»- راهپیمایی عظیم مردم ایران در روز تاسوعا.


امام خمینی (ره)؛ 20 آذر 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: