مطلب مرتبط

به دست مردمبه دست مردم
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع اعضای کمیته برگزاری هفته جنگ (تحمل مصائب برای حفظ اسلام)

تهران، جماران
تحمل مصائب و گرفتاریها برای حفظ اسلام
خرازی، کمال (سرپرست ستاد تبلیغات جنگ) و اعضای کمیته برگزاری هفته جنگ تحمیلی‌
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۵۴ تا صفحه ۵۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌

الگو قرار دادن پیامبر در تحمل مشکلات‌

مهم این است که انقلاب اسلامی ما انقلابی است که به دست مردم صورت گرفته، مردم انقلاب کرده‌اند و مردم باید آن را به آخر برسانند. مردم قیام کرده‌اند، شاه را بیرون کرده و رژیم او را سرنگون نموده و نظام اسلامی را که به نفع مستضعفین است جایگزین آن کرده‌اند؛ پس، مردم باید پای کاری که کرده‌اند بایستند. هر چه عمل بزرگ باشد، دشمنش بیشتر و بزرگتر است.
امروز که تمام بوق‌های تبلیغاتی بر ضد اسلام و ایران است، بدین خاطر است که ایران را به سازش و تسلیم بکشند. انقلاب ما عظیم است و متکی به هیچ قدرتی نیست، نه قدرت شرق و نه قدرت غرب. انقلاب‌هایی که در دنیا می‌شود، به یکی از این دو ابرقدرت متکی است، ولی انقلاب مردم ما انقلابی است متکی به خود مردم، پس مردم باید از پیامدهای انقلابشان گله نداشته باشند. امروز کشور ایران روی پای خودش ایستاده است، لذا زحمت‌ها و توطئه‌ها را هم باید تحمل کند. مردم ما باید دائماً پیغمبر اکرم را به یاد بیاورند، پیغمبر اکرم قیام کردند، پایداری کردند، زحمت‌ها را متحمل شدند، در مکه با آن همه زحمت مواجه شده و در محاصره «شعب» «1» آن همه رنج کشیدند، و بعد در مدینه تمام ایام زندگی‌شان را با رنج و زحمت تمام کردند، و حضرت حتی در بستر بیماری به جیش اسامه «2» دستور حرکت دادند. ما هم تا آخر، زحمت‌ها و رنج‌های توطئه ابرقدرت‌ها را باید تحمل کنیم، ما موظف هستیم تا امر الهی را انجام دهیم. پس، از سختی‌ها نباید هراس داشته باشیم. آیا پیغمبر اکرم در مقابل سختی‌ها عقب‌نشینی کردند؟ آیا حاضر به تسلیم و سازش شدند؟ ما هم که کار انبیا و پیغمبر اکرم را انجام می‌دهیم باید بایستیم، باید مقاومت کنیم تا اسلام استقرار پیدا کند و عدالت برقرار شود و دست ظالم‌ها کوتاه گردد. این را باید دنبال کرد. مردم زمان حضرت رسول و اصحاب او مقاومت کردند و از سختی‌ها نهراسیدند تا پیروز شدند. ما هم وقتی وارد این کار شدیم و تصمیم گرفتیم که دست بدین عمل بزرگ بزنیم، پیامدهایش را هم باید پذیرا باشیم.
باید مردم توجه کنند که کاری بزرگ انجام داده‌اند و دشمن هم برای شکست آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. مردم باید محکم و استوار برای آزادی و استقلال بایستند، اگر ما دستمان را به سوی امریکا و یا شوروی دراز کنیم، آسوده تا آخر زندگی می‌کنیم، ولی مردم ما که این را نمی‌خواهند، پس باید این توطئه‌ها را کم و زیاد تحمل کنند. اوایل جنگ، فکر می‌کردند ظرف چند روز کار تمام می‌شود، حال می‌بینند خیر، جمهوری ما مستقر و ایستاده است. امروز دنیا به ایران چشم دوخته است، چه دوست و چه دشمن، که ببینند ایران چه می‌کند. در قدیم که ایران مطرح نبود، شاه بود و نوکری امریکا که هر وقت می‌خواست، بگوید برو! و هر وقت نمی‌خواست، بگوید نرو! ولی امروز چه؟ امروز امریکا و شوروی به یک کارگر ساده ایران قدرت گفتن چنین حرف‌هایی را ندارند.
امروز دنیا با چنین ملت شجاعی روبروست که در مقابل تمام توطئه‌ها ایستاده و جلو رفته است و وظایفش را هم بهتر انجام می‌دهد. اگر می‌بینید که در این جا هواپیما می‌دزدند، اولًا در امریکا و سایر نقاط هم این دزدی‌ها فراوان است. دزدی هواپیما که کاری ندارد، شخصی بلند می‌شود با یک چاقو و یا گاهی فقط تشر می‌زند و خلبان هم باید از جان‌ مسافران حفاظت کند و به احتمال این که نکند راست بگوید، به حرف او گوش می‌دهد.
امروز دنیا، دنیای آشوب و جنگ و انفجار و هواپیماربایی است، و ایران از خیلی جاهای دنیا آرامتر است. ممکن است بعضی‌ها که این چیزها را ندیده‌اند، با خود بگویند خوب! با قدرت‌ها باید ساخت. ولی باید بدانند که سازش، امروز نابودی تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه‌ها به خود هراس راه ندهند که اگر کمی عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما بر خلاف این است.
مردم انقلاب کردند، باید پای زحماتش هم بنشینند. مردم، پیغمبران و پیغمبر اسلام را و ابراهیم را در نظر بگیرند، ببینند که با آنها چه مخالفت‌ها شد، ولی دست از هدفشان نکشیدند. اگر ما مسلمانیم، باید دنباله روی آنها باشیم. دنباله روی از آنان که فقط روزه و نماز و مسجد نیست. دنباله روی از آنان مبارزه برای حفظ اساس اسلام است. باید برای حفظ اساس اسلام تا آخر ایستاد و پیشروی کرد.
مردم در مورد جنگ تصمیمشان را قوی‌تر کرده و در «هفته جنگ» به وظایفشان عمل نمایند. خداوند شما را تایید کند. شما پیروزید در دنیا و آخرت، پیروزی شما نمونه است. پایداری کنید که پیروزی شما بر دو ابرقدرت است. پیروزی بر یک قدرت با تایید و پشتیبانی ابرقدرت دیگر، کار مهمی نیست. شما باید مقابل دو ابرقدرت بایستید، مردم باید در مقابل دو ابرقدرت بایستند که ایستاده‌اند و خواهند ایستاد و از هیچ چیز نمی‌ترسند. صدام دست و پا می‌زند، این شب‌ها شاید خوابش نبرد. او مرتب می‌گوید که اگر ایران حمله کند خارک را می‌زنم. او اگر هر لحظه بتواند، خارک را با خاک یکسان می‌کند، او قدرت ندارد. امیدوارم موفق و موید باشید و تبلیغاتتان همیشه بر اساس صدق و صداقت باشد. کارهایتان را بر اساس صدق و صداقت و صفا انجام دهید و همیشه مصالح ایران را در نظر بگیرید.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- شعب ابی طالب، دره‏ای در نزدیکی مکه که پیامبر و یارانش به مدت سه سال در آنجا تحت محاصره کفار قریش بودند.«۲»- بحار الانوار، ج ۲۷، ص ۳۲۴.


امام خمینی (ره)؛ 18 شهریور 1363

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: