مطلب مرتبط

صراط اللهصراط الله
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید احمد خمینی (اهدای کتاب آداب الصلاه)

تهران، جماران
اندرزهای اخلاقی- اجتماعی، و اهدای کتاب «آداب الصلاه»
خمینی، سید احمد
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۹ تا صفحه ۱۲۰

بسم الله الرحمن الرحیم‌
کتاب «آداب الصلاه» را که خود از آن بهره‌ای نبردم جز تاسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته که توانایی بر خودسازی داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیری که دستم تهی و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آوای رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیزم «احمد» که از قدرت جوانی کامیاب است؛ شاید او- ان شاء الله تعالی- از محتویات آن که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره‌مند شود و به معراج حقیقی از رهنمایی اهل معرفت راه یابد، و دل از این ظلمتکده برکَند، و به مقصد اصلی انسانیت که انبیای عظام و اولیای کرام- علیهم صلوات الله و سلامه- و اهل الله بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.
پسرم! خود را- که به فطرت الله تخمیر شده‌ای- دریاب و از گرداب ضلالت امواج سهمگین خودبینی و خودخواهی نجات ده و به سفینه نوح که پرتو ولایت الله است رکوب کن که مَنْ رَکِبَها نَجی‌ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها هَلَکَ. «1»
فرزندم، کوشش کن که در صراط مستقیم که صراط الله است، و لو لنگان لنگان حرکت کنی و حرکات و سکنات قلبی و قالبی را رنگ معنویت و الوهیت دهی و خدمت به خلق را برای آن که خلق خدا هستند بنمایی. انبیای عظام و اولیای خاصّ خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشته‌اند، هیچ گاه در دنیا وارد نبوده‌اند؛ چون اشتغالشان‌ بالحق و للحق بوده، در عین حال از رسول ختمی- صلّی الله علیه و آله و سلّم- روایت شده که فرموده است: لَیُغانُ عَلی‌ قَلبی‌ و انّی‌ لَاسْتَغْفِرُ اللهَ فی‌ کُلِّ یَوْمٍ سَبْعینَ مَرَّه «2» شاید رویت حق در کثرت را، کدورت حساب می‌فرمود.
پسرم! خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانی‌ها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خدای خود صاف کنی و پناه به ذکر الله بری، هراسی از خلق به خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلی است، حساب در پیشگاه حق است.
فرزندم! پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتی بر تو شود، در صورتی که قصدت خدمت به جمهوری اسلامی و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خدای نخواسته برای هواهای نفسانی و ارضای شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوی ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنی.
بارالها! احمد و تبارش و متعلّقانش که از بندگان تو و تبار رسول اکرمند، اینان را در دنیا و آخرت سعادتمند فرما و دست شیطان رجیم را از آسیب به آنها کوتاه فرما.
خداوندا! ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافله سالکان، تو خود از ما دستگیری فرما. رَبَّنا عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِکَ. «3» و السلام علی عباد الله الصالحین.
23 ربیع الاول 1405 «4»/ 25 آذر 1363
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»-« هر کس که بر آن( کشتی ولایت) سوار شد نجات یافت، و هر که از آن روی گردانید هلاک شد». مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۱: ص ۲۹۵.«۲»-« گاهی بر دلم غباری می‏نشیند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش می‏خواهم». بحار الانوار ۲۵: ۲۰۴«۳»- خداوندا! با ما به فضلِ خودت رفتار نما و با ما به عدالت خود رفتار مکن‏«۴»- اختلاف تاریخ بعلت اختلاف ماههای قمری است‏


امام خمینی (ره)؛ 25 آذر 1363

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: