شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای حسین نوری همدانی (تصمیم به ادامه اقامت موقت در فرانسه)

پاریس، نوفل لوشاتو
تصمیم به ادامه اقامت موقت در فرانسه
نوری همدانی، حسین
جلد ۴ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۲۹

توضیح تاریخی

  • نیروهای امنیتی دولت بعثی عراق به منظور همکاری با رژیم شاه، بیت امام را در 2مهر1357 در نجف محاصره کردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‏ای که با رژیم شاه داشت، از امام می‏خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن اعلامیه و ایراد نطق و خطابه سیاسی خودداری کند. سرانجام امام در 13مهر1357 تصمیم به مهاجرت از عراق به سمت سوریه گرفتند. اما به علت تیرگی روابط عراق و سوریه، قرار شد که از طریق کویت عازم سوریه شوند. با آنکه جهت ورود به کویت، ویزا صادر شده بود، پس از رسیدن به مرز کویت، مقامات دولت کویت دستور جلوگیری از ورود ایشان به خاک کویت را صادر کردند. امام شب را در بصره گذراندند و تصمیم گرفتند به پاریس هجرت کنند. به این ترتیب، عصر روز 14 مهر ماه 1357، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، پس از ورود و توقفی کوتاه در پاریس، در دهکده‌ای به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسمه تعالی‌
به عرض می‌رساند، مرقوم محترم که مشعرِ سلامت مزاج شریف و آزادی آن جناب بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالی را خواهانم. مرقوم مفصلی که از تبعیدگاه مرقوم شده است تا کنون نتوانستم مطالعه کنم. راجع به رفتن همدان از آنجا تقاضاهایی شده است، لکن این جانب وجود جنابعالی را در قم برای تربیت طلاب اهمّ می‌دانم. امید است ان شاء الله در هر جا باشید موفق به خدمت برای اسلام و مسلمین باشید.
این جانب تا به دست آوردن محلی در کشورهای اسلامی در صورت عدم مزاحمت اینجا «1» هستم؛ گرچه از جهاتی ناگوار است لکن برای رساندن صدای ملت به عالَم مناسب است. از جنابعالی امید دعای خیر و توفیق خدمت دارم. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- فرانسه.


امام خمینی (ره)؛ 09 آبان 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: