شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با رادیو- تلویزیون اتریش درباره علت ترک عراق‌

پاریس، نوفل لوشاتو
علت ترک عراق و مهاجرت به فرانسه
جلد ۴ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۴۴

توضیح تاریخی

  • نیروهای امنیتی دولت بعثی عراق به منظور همکاری با رژیم شاه، بیت امام را در 2مهر1357 در نجف محاصره کردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‏ای که با رژیم شاه داشت، از امام می‏خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن اعلامیه و ایراد نطق و خطابه سیاسی خودداری کند. سرانجام امام در 13مهر1357 تصمیم به مهاجرت از عراق به سمت سوریه گرفتند. اما به علت تیرگی روابط عراق و سوریه، قرار شد که از طریق کویت عازم سوریه شوند. با آنکه جهت ورود به کویت، ویزا صادر شده بود، پس از رسیدن به مرز کویت، مقامات دولت کویت دستور جلوگیری از ورود ایشان به خاک کویت را صادر کردند. امام شب را در بصره گذراندند و تصمیم گرفتند به پاریس هجرت کنند. به این ترتیب، عصر روز 14 مهر ماه 1357، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، پس از ورود و توقفی کوتاه در پاریس، در دهکده‌ای به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

مصاحبه‌کننده: خبرنگار رادیو- تلویزیون اتریش‌
سوال: [چرا حضرت آیت الله عراق را ترک کردند؟]
جواب: دولت عراق زیر فشار شاه، من را از فعالیت سیاسی که مسئولیت آن را بر دوش می‌کشم منع نمود؛ از این جهت آنجا را ترک کردم.
[آیا تصمیم دارید به ایران بروید؟ چرا به ایران نرفته‌اید؟]
- حضور در خارج، برای افشای جرایم شاه در سطح جهانی مناسبتر است.
[شانس مخالفین را در به دست گرفتن قدرت چگونه ارزیابی می‌کنید؟]
- مخالف رژیم، یک ملت است و ناچار ملت پیروز است.
[ارزیابی شما از شاه به عنوان رهبر کشور خصوصاً بعد از قتل عام‌ها چیست؟]
- شاه هیچ گاه رهبر کشور نبوده و مزاحم رهبریها بوده است؛ و پس از این قتل عام‌ها پایگاهی نخواهد داشت- چنانچه در بین ملت قبلًا هم نداشته است- ولی اکنون ملت ما با بیداری بر ضد او قیام کرده است و ناچار باید این رژیم تغییر کند.
[نظرتان درباره تغییرات و تحولات آینده ایران چیست؟]
- با قیام انقلابی ملت، شاه خواهد رفت و حکومت دموکراسی و جمهوری اسلامی برقرار می‌شود. در این جمهوری یک مجلس ملی، مرکب از منتخبین واقعی مردم، امور مملکت را اداره خواهند کرد. حقوق مردم- خصوصاً اقلیتهای مذهبی- محترم بوده و رعایت خواهد شد. با احترام متقابل نسبت به کشورهای خارجی عمل می‌شود. نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم. کشور در حال حاضر ورشکست شده است و همه چیز از بین رفته است. با استقرار جمهوری اسلامی ساختمان واقعی و حقیقی کشور شروع خواهد شد.



امام خمینی (ره)؛ 10 آبان 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

1 نظر
  • محمد رضا
    س.عالی بود
    پاسخ