شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید مرتضی پسندیده (اجتناب از مصاحبه- وجوه شرعیه)

پاریس، نوفل لوشاتو
توصیه به اجتناب از مصاحبه با خبرنگاران؛ وجوه شرعیه؛ رسیدگی به زندانیان سیاسی
پسندیده، سید مرتضی
جلد ۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۰ تا صفحه ۲۸۱

بسمه تعالی‌
به عرض حضور مبارک می‌رساند، مرقوم مبارک توسط آقای آقا رضا واصل، سلامت و سعادت حضرت عالی را خواستار است. مطالبی که باید به عرض برسانم و لازم بوده کامل فرمایید:
1- مرقوم شده بود «اگر به مجلس یا مجلسین رجوع شود»، اما اگر مقصود آن است که راجع به من رجوع شود هرگز چنین خیالی نفرمایید و به هیچ مقامی در موضوع من در هر حالی هستم مراجعه نفرمایید.
2- از قرار مسموع مصاحباتی با خبرنگاران داخلی و خارجی می‌فرمایید؛ این امر بسیار بر خلاف مصلحت است زیرا اگر مطالب این جانب صریحاً گفته شود حتماً به شما صدمه‌ای وارد می‌کنند، و لا اقل تبعید، و این نباید بشود و اگر مثل دیگران باشد مورد اشکال دوستان و جناحهای دیگر می‌شود. حضرت عالی نه با خبرنگار خارجی و نه داخلی مصاحبه نفرمایید.
3- رسیدگی بعضی زندانیان و احوال‌پرسی از خودشان یا اقوامشان لازم است مثل آقای دستغیب و آقای حائری شیرازی و از این قبیل اشخاص. و همین طور رسیدگی به وضع مادی بعضی زندانیان و خانواده و کشته‌شدگان.
4- من آقای حاج شیخ عبد العلی «1» را عمیقاً می‌شناسم و صد در صد مورد اطمینان است. حضرت عالی امور مالی و اخذ و اعطا را به عهده ایشان واگذار کنید. خود شما با کِبر سن و ضعف قادر بر همه امور نیستید. دیگران مثل ایشان مورد اطمینان تمام نیستند؛ اگر ایشان را تعیین برای این کار فرمایید نگرانی این جانب راجع به وجوه شرعیه رفع می‌شود.
5- نسبت به آقایان خصوصاً آقای شریعتمداری در منزل حضرت عالی حتی یک کلمه انتقاد نشود. لازم است حفظ این مقامات بشود. هر کسی خواست جسارتی بکند جلوگیری فرمایید. اصلًا محضر شما باید مبرّا باشد از این نحو امور. خود حضرت عالی حتی گله هم نکنید، اثری جز مفسده ندارد.
6- شنیدم پیراسته را راه دادید و با او ناهار میل کردید. شما نمی‌دانید اینها برای شما خوب نیست. صدای دوستان بلند شده. حضرت عالی لازم است عواطف سابق را که با بعضی داشته‌اید حالا برای خاطر وضع خطیری که دارید کنار بگذارید.
7- گفته می‌شود (الآن شنیدم) که حضرت عالی فرمودید: «راه حل دکتر امینی را قبول دارم» ممکن است گمان شود که این جانب نیز قبول دارم، من هرگز قبول ندارم و دکتر امینی هم نخواهد موفق شد و راه حل ایشان هم غلط است.
8- به آقای حاج شیخ عبد العلی بفرمایید خودشان و دیگران که وجه برای نجف می‌فرستادند دیگر نفرستند، تا اطلاع ثانوی وجوه را به قم خدمت جنابعالی بیاورند. به اصفهان و تهران هم اطلاع دهند. این جانب عجالتاً موقتاً اینجا «2» هستم تا فکر مرکزی در مملکتهای اسلامی بکنیم که بشود به عمل خودم ادامه دهم. در اینجا هم محدودیتهایی هست و عده کثیری پلیس برای حفاظت- به حسب ادعای خودشان- اطراف منزل مستقرند، شب و روز.
پاکت جوف را توسط آقای حاج شیخ عبد العلی یا کسی دیگر برسانید. قبض را هم بوسیله آقای کوپایی در اصفهان برسانند. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای عبد العلی قرهی، از اعضای دفتر امام در نجف و قم.«۲»- نوفل لوشاتو.


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: