شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با رادیو- تلویزیون هلند درباره اوضاع ایران‌

پاریس، نوفل لوشاتو
جوانان- اقامت در فرانسه- دولت نظامی
جلد ۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۱۵ تا صفحه ۴۱۶

توضیح تاریخی

  •  13 آبان‌ماه 1357 دانش‌آموزان و دانشجویان تندتر از هرروز در مقابل دانشگاه تهران شعار می‌دادند. نیروهای امنیتی در سال‌روز تبعید امام به ترکیه به دانشجویان و دانش‌آموزان حمله کردند. چندین کشته و صدها مجروح حاصل این درگیری خونین بود. شاه از اتفاقات افتاده به تکاپو افتاد. 1126 نفر از زندانیان سیاسی را آزاد، سانسور مطبوعاتی لغو، 132 نفر از وفادارانش از جمله نصیری رئیس ساواک و هویدا نخست‌وزیر 13ساله‌اش را زندانی، حزب رستاخیز منحل و استانداران بدنامش را برکنار کرد. دولت شریف‌امامی هم که پس از کشتار 17 شهریور روی کار آمد برکنار شد. خبرگزاری‌ها از توبه شاه می‌گفتند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 227.

مصاحبه‌کننده: خبرنگار رادیو- تلویزیون هلند
سوال: [نام شما بر سر زبان جوانان ایران است. چگونه می‌خواهید این محبوبیت عجیب را پاسخ بدهید؟]
جواب: آنها تشخیص دادند که ما همان مطالبی را تعقیب می‌کنیم که در نهاد آنها و آرزوی دیرینه آنهاست و ما را خدمتگزار خود می‌دانند. از این جهت به ما علاقه دارند، کما اینکه من به آنان علاقه دارم.
[موقعیت کمونیستها را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تا چه اندازه و علل ارزیابی؟ نظر شوروی درباره وضع فعلی چیست؟]
- کمونیستها در ایران قدرتی ندارند. تقریباً همه ایرانیان مسلمان هستند و در این نهضت ثابت کردند که چقدر به اسلام علاقه دارند و حکومت اسلامی می‌خواهند. اما شوروی، مانند سایر ابرقدرتها پشتیبانی از شاه می‌کند، و این ابرقدرتها با این پشتیبانی می‌خواهند شاه را حفظ کنند، لکن دیر شده است و نمی‌توانند او را حفظ کنند، ملت، شاه را نمی‌خواهند، او باید برود.
[در وضع فعلی فرانسه، بعضی از وکلای مجلس راجع به اقامت شما در فرانسه از دولت سوالاتی کرده و اظهار نگرانی نموده‌اند. نظر حضرت عالی چیست؟]
- ما از دولت فرانسه که همیشه خود را از طرفداران حقوق بشر معرفی می‌کند، انتظار داریم همگام با ما، نهضتی را که علیه ظلم و ستم شاه در ایران برپا شده است و هیچ مطلبی غیر از مطالب مشروعه اولیه حقوق بشر را خواستار نیست، تایید نماید و به پشتیبانی ما برخیزد. و اگر آزادیخواه است، آزادیخواهی خود را به اثبات برساند. و از ملت فرانسه انتظار داریم که از ملت ایران دفاع نماید، ملتی که زیر پای ابرقدرتها هر روز کشته و زخمی می‌دهد و باز برای احقاق حقوق خود دست از مبارزات آزادیخواهانه خود برنداشته است.
- [می‌توان گفت، بعد از به وجود آمدن دولت جدید و زندانی کردن عده‌ای، «1» مساله و موقعیت جدیدی به وجود آمده است؟]
- ایران از مدتی پیش با حکومت نظامی اداره می‌شود و این کارهایی که شاه می‌کند، مانورهایی است که تاثیری در نهضت ما ندارد و طرحهایی است که به تحریک شاه و اجانب عمل می‌شود، ولی فایده‌ای برای شاه ندارد. شاه شدیداً مورد خشم ملت واقع شده است. دولت نظامی، وجود و عدمش یکسان است.
[آیا یک هماهنگی بین کلیه نیروهای مخالف در ایران امکانپذیر است؟]
- ما نیروی مختلفی نداریم. ملت ایران به تمام معنی بپاخاسته است که حق خودش را مطالبه کند. و آنهایی که وابسته به شاه هستند و از او جیره‌خواری می‌کنند، آنها می‌شود مختلف باشند، تا با یک سیاست هماهنگی پیدا کنند. ملت ایران یکپارچه است و هر شخصی که با خواست ملت ایران مخالفت کند، خائن است.
[آیا شما آماده فرمان دادن حرکت مسلحانه علیه شاه هستید که قاعدتاً جنگ داخلی را در بر خواهد داشت؟]
- ما امیدواریم، بدون جنگ مسلحانه به پیروزی برسیم و شاه کنار برود. و اگر چنانچه یک وقت اقتضا کرد، مبارزه مسلحانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم‌

«۱»- کابینه نظامی غلام رضا ازهاری و دستگیری عده‏ای از مهره‏های وابسته به رژیم، از جمله امیر عباس هویدا.


امام خمینی (ره)؛ 18 آبان 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: