شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران درباره راهپیمایی مردم در تاسوعا و عاشورا

پاریس، نوفل لوشاتو
راهپیمایی عظیم مردم تهران و شهرستانها در تاسوعا و عاشورا
پیام [به ملت ایران درباره راهپیمایی مردم در تاسوعا و عاشورا]
ملت ایران
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۲۱ تا صفحه ۲۲۲

توضیح تاریخی

  •  روزهای محرم 1357 شهر شلوغ بود و شب‌ها صدای الله‌اکبر شهر را تسخیر می‌کرد و فضای مبارزه قوی‌تر شده بود. الله‌اکبر بر روی پشت بام‌ها هم‌زمان با ماه محرم ابتکاری بود که حکومت را به وحشت می‌انداخت و باعت بهم‌ریختگی شاه شده بود. تاسوعا تظاهرات‌های بزرگی برگزار شد و عاشورا در تمام شهرهای ایران انقلاب برپا بود و آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. امام پیش از این تظاهرات این دو روز را رفراندوم سقوط شاه نامیده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 229.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
11 محرّم الحرام 1399
به عموم ملت شجاع و فداکار ایران صمیمانه درود می‌فرستم. شما مردم عظیم الشان با اراده آهنین خود و شعارهای زنده و تعیین‌کننده به جهانیان ثابت کردید که شاه را نمی‌خواهید و باید از قدرت غاصبانه خلع شده؛ و با این رفراندم بزرگ، بی‌پایگاهی او را در بین ملت برای چندمین بار اعلام کردید، و مشت یاوه گویان را که حتی در زمانی که شعارهای عمومی «مرگ بر شاه» سراسر ایران را فراگرفته بود مدعی شدند که اینان معدودی خرابکارند و ملت شاه را می‌خواهد- برای چندمین بار باز کردید؛ و این بار نیز با فریاد «مرگ بر شاه» مشت گره کرده خود را بر دهان آنان کوبیدید. خدای تعالی از شما راضی است و امام امت- عجل الله فرجه- از شما تقدیر می‌فرماید. اسلام از این پشتیبانی شما، که با فداکاری خود و اهدای خون جوانانْ پرچم توحید را به اهتزاز در آوردید، قدردانی می‌کند.
این جانب با چشمی پر امید و دلی فشرده از محبت از هواداری شما ملت عزیز از هدفهای بزرگ که سرنگونی رژیم شاه و برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت جمهوری اسلامی است، احساس غرور می‌کنم. شما در راهپیماییهای بزرگ سراسری ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای سید مظلومان و امام فداکاران- علیه الصلاه و السلام- با آن بزرگوار تجدید عهد نمودید.
من همزمان با راهپیمایی بزرگ شما در پیامی به سران دولتها اعلام نمودم که رفراندم‌ این دو روز برای هیچ کس ابهامی باقی نگذاشت که ملت شاه را نمی‌خواهد و عدم رسمیت او را با اکثریت قاطع قریب به اتفاق اعلام کرد؛ و به همین جهت اخطار نمودم که از این پس هر کس از سران دولتها از شاه پشتیبانی کند، از نفت ایران محروم، و قراردادهای ایران با آنان غیر رسمی اعلام می‌شود؛ و مادامی که سران این دولتهای پشتیبان شاه بر سر کارند، قطع نفت و بطلان قراردادها ادامه دارد. و بر ملتهاست که از دولت خود مواخذه کنند، و بر مجلس امریکا است که دولت کارتر را استیضاح نماید.
و نیز برای افسران جوان پیام فرستادم که به صف ملت بپیوندند که ما آنان را از یوغ مستشاران نظامی نجات داده و با آغوش باز پذیرایی می‌نماییم. افسران محترم جوان از مقابله خصمانه با برادران و خواهران خود جداً احتراز کنند و با آنان در صف واحد که خواست اسلام است درآیند. از ملت محترم تقاضا می‌کنم از سربازان و افسرانی که به آنان پیوستند یا می‌پیوندند، به بهترین وجه- با حفظ جهات امنیتی- نگهداری و کمک نمایند.
باید ملت بداند که موضع، سخت حساس است. چه بسا اشخاصی که یا ندانسته و یا خیانتکارانه امر به سکوت و سستی می‌کنند، باید به آنان اعتنا نکنند و اعتراض خود را هر چه بیشتر نسبت به شاه گسترش دهند. و چون وسایل ارتباط جمعی در حال اعتصاب به سر می‌برند، باید به هر وسیله ممکن رابطه بین شهرستانها برقرار نموده و مسائل روز و تظاهرات و اخبار مبارزاتی خود را به یکدیگر برسانند.
این جانب مراتب تشکر خود را صمیمانه به ملت عزیز تقدیم، و نصرت آنان را که نصرت قرآن کریم و اسلام است از خداوند تعالی مسالت می‌نمایم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 21 آذر 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: