شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با تلویزیون سوئد و روزنامه «لومتن» (نتایج تظاهرات تاسوعا و عاشورا)

پاریس، نوفل لوشاتو
نتیجه تظاهرات تاسوعا و عاشورا- تحریم نفتی غرب
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۲۵

توضیح تاریخی

  •  روزهای محرم 1357 شهر شلوغ بود و شب‌ها صدای الله‌اکبر شهر را تسخیر می‌کرد و فضای مبارزه قوی‌تر شده بود. الله‌اکبر بر روی پشت بام‌ها هم‌زمان با ماه محرم ابتکاری بود که حکومت را به وحشت می‌انداخت و باعت بهم‌ریختگی شاه شده بود. تاسوعا تظاهرات‌های بزرگی برگزار شد و عاشورا در تمام شهرهای ایران انقلاب برپا بود و آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. امام پیش از این تظاهرات این دو روز را رفراندوم سقوط شاه نامیده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 229.

مصاحبه‌کننده: خبرنگاران تلویزیون سوئد و روزنامه فرانسوی لومتن‌
سوال: [حضرت آیت الله! پس از این دو روز تظاهرات عظیم، نتایجی که بر آن مترتب است به نظر شما چیست؟]
جواب: تظاهراتی که در ایران واقع شد و سرتاسر ایران را فرا گرفت، رفراندمی بود زنده برای سقوط شاه. نتیجه این است که شاه الآن بر حسب همه نظرها، نباید قانونیت داشته باشد و از این به بعد هم باید با او معامله غیر قانونی کرد.
[شما اخیراً گفته‌اید که از این به بعد، به کشورهایی که به حمایت شاه برخیزند، نفت نخواهید فروخت. این تهدیدی است برای کشورهای غربی و امریکا. به نظر شما، این مساله چگونه خواهد شد؟]
- مساله این است که الآن که شاه غیر قانونی بودنش اعلام شد، اگر کسی از این به بعد از شاه پشتیبانی کند، ما دام که دولت وی سرِ کار هست، به مملکت او نفت داده نمی‌شود.
[آیا شخص شما و یا دوستانتان با امریکایی‌ها تماس داشته‌اید و یا یکی از دوستان شما تا به حال توانسته است به امریکایی‌ها بگوید که مساله چیست؟]
- هیچ روابطی نیست؛ نه بین من و امریکایی‌ها، و نه بین دوستان من و امریکایی‌ها.



امام خمینی (ره)؛ 21 آذر 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: