شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با تلویزیون فرانسه درباره غیر قانونی بودن دولت بختیار

پاریس، نوفل لوشاتو
غیر قانونی بودن دولت بختیار
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۰ تا صفحه ۳۸۱

توضیح تاریخی

  •  روزهای محرم 1357 شهر شلوغ بود و شب‌ها صدای الله‌اکبر شهر را تسخیر می‌کرد و فضای مبارزه قوی‌تر شده بود. الله‌اکبر بر روی پشت بام‌ها هم‌زمان با ماه محرم ابتکاری بود که حکومت را به وحشت می‌انداخت و باعت بهم‌ریختگی شاه شده بود. تاسوعا تظاهرات‌های بزرگی برگزار شد و عاشورا در تمام شهرهای ایران انقلاب برپا بود. امام پیش از این تظاهرات این دو روز را رفراندوم سقوط شاه نامیده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 229.
  •  تظاهرات‌های عاشورا و تاسوعا آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. آخرین تیر ترکش روی کار آوردن بختیار بود. وی سابقه مبارزه با رژیم را داشت و عضو جبهه ملی بود. 17 دی‌ماه شاه، بختیار را برای نخست‌وزیری معرفی کرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 228.
  • در پی سقوط دولت نظامی " غلامرضا ازهاری" محمدرضا شاه پهلوی از بین چند نفر، شاپور بختیار را در 7دی ماه 1357 مامور تشکیل کابینه کرد؛ و در 16ی 1357کابینه شاپور بختیار تشکیل شد. ر.ک. www.irdc.ir
  • او در مجلس گفت که روی کار آمدن وی نتیجه انقلاب مردم است و خواست که به دولت او فرصت دهند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 228.
  • امام روز 17 دی ماه در یکی از سخنرانی هایش، مواضع خود را درباره دولت بختیار با صراحت اعلام نمودند آیت الله سید محمود طالقانی نیز در مصاحبه ای نخست وزیری بختیار را بی نتیجه و موجب عصیان بیشتر مردم دانست. جبهه ملی ایران اطلاعیه ای به تاریخ شنبه نهم دی بختیار را به علت قبول نخست وزیری تقبیح و از عضویت در جبه ملی اخراج کرد نهضت آزادی نیز طی بیانیه ای به تاریخ 24 دی 1357 مخالفت خود را با دولت بختیار اعلام داشت. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 108.

مصاحبه‌کننده: خبرنگار تلویزیون فرانسه، کانال 2
سوال: [به نظر می‌رسد که پیروزی شما نزدیک است؛ آیا فکر می‌کنید که شاه بزودی خارج شود و چه موقع خارج شود؟ و اگر ایشان را در حیطه قدرت خودتان داشتید با ایشان چه کار می‌کردید؟]
جواب: ان شاء الله نزدیک باشد. با اینکه خروجش حتمی است ولی نمی‌دانم چه وقت خارج می‌شود. و اگر به دست ما بیفتد ما او را به خاطر جنایاتی که کرده است محاکمه خواهیم کرد.
[وقتی که شاه خارج شد چه کسی حکومت خواهد کرد؟ حضرت عالی؟ و یا اینکه شما در دولتی شرکت خواهید کرد؟]
- نخیر! من نخواهم بود. ما شورایی تاسیس می‌کنیم که در آن شورا مجلس تاسیس بشود؛ بعد مجلس با اتکال به ملت ترتیب کارها را می‌دهد.
[شما اراده می‌فرمایید که جمهوری اسلامی برقرار کنید. آیا کافی است این جمهوری برای حکومت؟]
- جمهوری اسلامی مثل سایر جمهوریهاست لکن محتوایش قانون اسلام است. ما دولت تشکیل می‌دهیم و برای همه امور کافی است.
[در زمینه سیاست خارجی، موضع حضرت عالی در برابر کشورهایی مثل ایالات متحده، روسیه و اسرائیل چه خواهد بود؟]
- ما با اسرائیل چون غاصب است و در حال جنگ است با مسلمین، روابطی نخواهیم داشت. و اما امریکا و شوروی؛ اگر دخالت در امور داخلی ما نکنند و با ما روابط حسنه داشته باشند با آنها روابط برقرار خواهیم کرد.
[آیا منظور از روابط حسنه این است که شما نفت هم می‌فروشید؟]
- نفت هم می‌فروشیم و پول می‌گیریم؛ ارز می‌گیریم.
[حضرت عالی به هیچ گونه حکومت بختیار را قبول نکردید؛ به چه دلیل؟]
- دولت بختیار غیر قانونی است؛ برای اینکه شاه و مجلسین هر دو غیر قانونی هستند. اما شاه؛ برای خاطر رفراندم ملت در تاسوعا و عاشورا؛ و اما مجلسیْن؛ برای اینکه به ملت اتکا ندارد و مجلسی بود که شاه وکلای او را تعیین کرده است.
[آیا بزودی به ایران مراجعت خواهید کرد؟]
- این بستگی دارد به اینکه در چه مکانی بیشتر می‌توانم به ملت ایران خدمت کنم. اگر بدانم در بدترین نقطه جهان بهتر می‌توانم به ملت مظلوم ایران خدمت کنم دقیقه‌ای درنگ نمی‌کنم.



امام خمینی (ره)؛ 18 دی 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: