شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به خبرگزاریهای خارجی درباره فرار شاه‌

پاریس، نوفل لوشاتو
فرار شاه از ایران
پیام [به خبرگزاریهای خارجی درباره فرار شاه‌]
خبرگزاریهای خارجی
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۸۱

توضیح تاریخی

  • تظاهرات‌های عاشورا و تاسوعا آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. آخرین تیر ترکش روی کار آوردن بختیار بود. وی سابقه مبارزه با رژیم را داشت و عضو جبهه ملی بود. 17 دی‌ماه شاه، بختیار را برای نخست‌وزیری معرفی کرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 228.
  • بررسی سران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در کنفرانسی که به گوادلوپ معروف شد نشان می‌داد که شاه و سلطنتش سقوط خواهد کرد. سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران هم به این نتیجه رسیده بود که شاه چاره‌ای جز ترک ایران ندارد و می‌گفت شاید از این راه بتوان ظاهر قانون اساسی را حفظ کرد و نیروهای ارتشی را دست نخورده باقی گذاشت. 26 دی‌ماه که بختیار از مجلس رای اعتماد گرفت، شاه و فرح با چشمانی اشک‌آلود تهران را ترک کردند. ایران غرق شادی شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 230.

الف: خروج شاه از ایران اولین مرحله پایان یافتن سلطه جنایت بار پنجاه ساله رژیم پهلوی می‌باشد، که به دنبال مبارزات قهرمانانه ملت ایران صورت گرفته است. من این پیروزی مرحله‌ای را به ملت تبریک می‌گویم و بیانیه‌ای خطاب به ملت صادر خواهم کرد
ب: ما بزودی دولت موقت انتقالی را برای اجرای انتخابات مجلس موسسان و تصویب قانون اساسی جدید معرفی می‌کنیم‌
ج: بازگشت من به ایران در اولین فرصت مناسب انجام خواهد شد. «1»

«۱»- ترجمه انگلیسی این متن در روز ۱۶ ژانویه ۷۹، ساعت ۳۰: ۲۰ بعد از ظهر برای نزدیک به پانصد خبرنگار خوانده شد.


امام خمینی (ره)؛ 26 دی 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: