شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با خبرنگاران جهان (دولت غیر قانونی بختیار- لزوم پایداری)

پاریس، نوفل لوشاتو
توطئه‌های پشت پرده- دولت غیر قانونی بختیار- لزوم پایداری و تداوم مبارزه
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳ تا صفحه ۴

توضیح تاریخی

  • در پی سقوط دولت نظامی " غلامرضا ازهاری" محمدرضا شاه پهلوی از بین چند نفر، شاپور بختیار را در 7دی ماه 1357 مامور تشکیل کابینه کرد؛ و در 16ی 1357کابینه شاپور بختیار تشکیل شد. ر.ک. www.irdc.ir
  • او در مجلس گفت که روی کار آمدن وی نتیجه انقلاب مردم است و خواست که به دولت او فرصت دهند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 228.
  • جبهه ملی ایران در اطلاعیه ای به تاریخ شنبه نهم دی بختیار را به علت قبول نخست وزیری تقبیح و از عضویت در جبهه ملی اخراج کرد نهضت آزادی نیز طی بیانیه ای به تاریخ 24 دی 1357 مخالفت خود را با دولت بختیار اعلام داشت. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 108
  • دولت بختیار، برای جلوگیری از ورود امام، در 4بهمن1357به کلیه شرکت‏های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند. علاوه بر این به دستور بختیار، تعداد زیادی تانک و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری نمایند. همچنین کلیه فرودگاه‏های کشور برای سه روز بسته اعلام شد. عکس العمل مردم در برابر این عمل بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار ظرف چند روز لغو شد. ر.ک. www.irdc.ir و ر.ک. دایره ‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 232.

مصاحبه‌کننده: خبرنگاران مطبوعات و رادیو- تلویزیونهای جهان‌
سوال: [آیا بختیار را قبل از استعفا خواهید پذیرفت؟]
جواب: من مکرر گفته‌ام که اصولًا شاه سابق قانونی نبود، مجلسین قانونی نیست، بختیار قانونی نیست. پس کسی را که قانونی نیست نخواهم پذیرفت. من به ملت ایران توصیه می‌کنم که در این وقت حساس درست بیدار باشند؛ متوجه باشند که توطئه‌ای باید در کار باشد. من می‌بینم که همان کسانی که از شاه سابق طرفداری می‌کردند حالا از بختیار پشتیبانی می‌کنند. هم دولت انگلستان و هم دولت امریکا از او پشتیبانی می‌کنند. اگر این شخص ملی است- همان طور که خودش اظهار می‌کند- چرا آنها از او پشتیبانی می‌کنند؟ اگر ملی است چرا بدون مجوز قانونی و بر خلاف میل ملت، پست نخست‌وزیری را اشغال کرده است؟ اگر احترام به آرای عمومی می‌گذارد چرا کنار نمی‌رود؟
ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می‌دهم. و بر همه ملت واجب است تا در این امر پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما مطالب حق است و حق لا جرم پیروز است.
[در صورتی که بختیار استعفا بدهد یا ندهد و کودتای نظامی بشود چه خواهید کرد؟]
- ما از کودتای نظامی ترسی نداریم. ملت ایران به کودتاهای نظامی عادت کرده است. ما پنجاه سال است زیر بار کودتا هستیم: کودتای رضا خان، «1» کودتای محمد رضا. «2» ما با فشارهای اینها عادت کرده‌ایم. ما از کودتا هیچ ترسی نداریم. من تعجب می‌کنم که ما می‌خواهیم ارتشی را از شرّ استعمار خارج کنیم و آنها خودشان نمی‌خواهند بعضی از بلندرتبه‌ها می‌خواهند نوکر باشند. اصولًا ارتش با ماست. خلاصه ما از کودتای نظامی هیچ ترسی نداریم؛ برای اینکه ملت ایران مهیاست تا آخرین نفس به قیام و نهضت خود ادامه دهد. ملت ایران تا پیروزی نهایی را به دست نیاورد، دست از نهضت خود برنمی‌دارد.
[چرا تصمیم رفتن به ایران را به تاخیر انداختید؟]
- تصمیم من همان طور که بوده است هست ولی دولت غیر قانونی، برای حفظ منافع اجانب، مانع ورود من به ایران شده است. و من در اولین فرصت به ایران خواهم رفت و حقوق ملت ایران را خواهم گرفت. آنهایی که به ملت ایران خیانت می‌کنند، باید کنار بروند. و من چون گذشته در تصمیم خود باقی هستم و ملت ایران باید در تصمیم خود باقی باشد. بر احدی از افراد ملت جایز نیست که در این موقع حساس که امر بین موت و حیات است بنشیند و ساکت باشد.
ملت ایران! به نهضت خود ادامه دهید که قدرت با شماست. از قدرتها نترسید. شما می‌توانید با قدرت ملی خود کشور خود را نجات دهید و سرنوشت خود را خودتان در دست بگیرید. به هیاهوی این و آن گوش ندهید. به توطئه‌های زیر پرده توجه کنید. خداوند شما را حفظ کند، ان شاء الله تعالی.

«۱»- کودتای انگلیسی ۳ حوت( اسفند) ۱۲۹۹. «۲»- کودتای امریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲.


امام خمینی (ره)؛ 09 بهمن 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: