مطلب مرتبط

استوری | برای خدمت به وطنم می‌خواهم اینجا را ترک کنم
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام تشکر از دولت و ملت فرانسه‌

پاریس، نوفل لوشاتو
عزیمت امام خمینی از پاریس به ایران
تشکر از دولت و ملت فرانسه
دولت و ملت فرانسه
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۶

توضیح تاریخی

  •  بهمن‌ماه، هر روزش با خبری از بازگشت نزدیک امام به وطن آغاز می‌شد. خبر بازگشت امام در جمعه 6 بهمن را همه باور کردند. همه آماده استقبال شدند و جمعه، انبوه جمعیت در بهشت زهرا س جمع بودند و شعار می‌دادند "وای به حالت بختیار اگر خمینی دیر بیاد." سیل جمعیت موج می‌زد اما امام نیامد. به دستور بختیار، فرودگاه مهرآباد در سیطره تانک‌ها درآمده بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 232.
  • با راهپیمایی بزرگ شنبه 7 بهمن که مصادف با 28 صفر بود و آغاز تحصن دانشگاه تهران از 8 بهمن، مقاومت بختیار شکست و اعلام کرد که آیت‌الله خمینی هر وقت میل دارند می‌توانند به وطن بازگردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 233.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‌خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‌دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمود، و از اهالی محترم که با حس انساندوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم. امید است مهمان‌نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادیخواهی آنان را فراموش نکنم. و از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو دادم معذرت می‌خواهم. امید است احترامات این جانب را بپذیرند.
2 شهر ربیع الاول 1399
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 11 بهمن 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: