شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات تشکرآمیز خطاب به افسران نیروی هوائی اصفهان‌

تهران، مدرسه علوی
سپاس و قدردانی از نظامیان پیوسته به ملت
جمعی از افسران نیروی هوایی و همافران اصفهان‌
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۰۸

توضیح تاریخی

  • اگرچه فرماندهان ارتش تا 21 بهمن 1357 از حکومت سابق حمایت می‌کردند اما بسیاری از ارتشی‌ها با انقلاب همراه بودند و رژه همافرها در 19 بهمن در مقابل امام، نمونه بارز آن بود؛ رژه‌ای که تیر خلاصی بر رژیم شاهنشاهی بود. برخی از گروه‌ها از جمله سازمان مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی خلق و احزاب کومله و دموکرات کردستان خواستار انحلال ارتش بودند. امام اما مخالف انحلال بودند و می‌گفتند می‌خواهند ارتش را کنار بزنند بعد به سراغ انقلاب و روحانیت و مردم بیایند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 27.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم‌
بسم الله الرحمن الرحیم‌
ما از شما سربازهای امام زمان- سلام الله علیه- و قرآن تشکر می‌کنیم. اگر شما تا حال تحت سلطه طاغوت بودید، امید است که از این به بعد زیر سایه امام زمان- سلام الله علیه- و از سربازان ایشان محسوب شوید. ما از اوضاع ایران متاسفیم. از اوضاع دولت ایران تا کنون تاسفات زیاد است. اینها هر جنایتی که داشتند در حق ما کردند. از بزرگترین جنایات اینکه با ارتش آن قدر بدرفتاری کردند. توده ارتش توده اسلامی بود، و متوجه و متعهد است لکن ...، بعضِ از سرانی که در خدمت اجانب هستند، آنها استفاده‌ها را بردند و از این مملکت رفتند یا می‌روند و سایرین را محروم کردند.
الآن که شما به دامن ملت برگشتید، ملت شما را با آغوش باز می‌پذیرد. و ما سعی داریم که شما را ان شاء الله در موقعی که حکومت عدل پیدا شد با کمال خوشی پذیرایی کنیم. خداوند تعالی شما را حفظ کند. ما از اینکه شما در راه هدف ما کوشش کردید تشکر می‌کنیم. و السلام علیکم.



امام خمینی (ره)؛ 19 بهمن 1357

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: