شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم حفظ اموال شاه در جزیره کیش به آقای علی مقدم‌

تهران، منزل آقای محمود بروجردی «1»- خیابان پاسداران
صورت‌برداری و نگهداری اموال شاه و خاندانش در جزیره کیش
مقدم، علی
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶۰

توضیح تاریخی

  • در سال 1349 هیئت‌های کارشناسی ایران و آمریکا از جزیره کیش بازدید کردند و این جزیره به عنوان یک مرکز بین‌المللی توریستی- تجاری مورد توجه قرار گرفت. طرح منطقه توریستی جزیره کیش با الگو قرار دادن جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی دریای مدیترانه، با هزینه زیادی آغاز شد. شاه نیز برای خود کاخی در ساحل دریا بنا کرد و میلیون‌ها دلار برای ویلاهای خصوصی درباریان، ثروتمندان، هتل‌های لوکس، کازینوها و زمین‌های گلف هزینه شد. متصدیان میزهای قمار از آفریقای جنوبی، بوتیک‌ها از رم و خودروهای مخصوص پلاژ از ژاپن وارد شد. کیش به استراحتگاه زمستانی خانواده سلطنتی و سرمایه‌داران و قماربازان حرفه‌ای تبدیل شده بود. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 313.

بسمه تعالی‌
جناب مستطاب ثقه الاسلام آقای آقا شیخ علی مقدم- دامت افاضاته‌
به جنابعالی ماموریت داده می‌شود که به اتفاق آقایان محمد علی نظام زاده و جناب آقای حسین رضوانی- دامت تاییداتهما- به جزیره کیش بروید و املاک اختصاصی و ساختمانها و سایر اموال شاه مخلوع و غاصب سابق و دیگر خاندان آنها را صورت‌برداری کرده و نگهداری کنید تا بعداً به مصارف لازمه و مشروعه برسد.
از خدای تعالی دوام توفیقات جنابعالی و آقایان محترم را خواستارم. و ضمناً آنچه تا کنون در این باره انجام داده‌اید مورد رضایت بوده. ان شاء الله موفق باشید. و السلام علیکم و رحمه الله.
به تاریخ غُره ربیع الثانی 99
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- داماد امام خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 09 اسفند 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: