شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به آقای معمر قذافی (وحدت، رمز پیروزی)

قم
وحدت، رمز پیروزی
معمر قذّافی (رهبر لیبی)
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۹ تا صفحه ۱۷۰

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌
حضرت سرهنگ معمر القذافی، رهبر انقلاب لیبی‌
مرقوم شریف که متضمن تفقد از این جانب و توجه به مسائل کشور ستمدیده ایران و مصایب وارده بر ملت شریف مسلمان بود توسط آقای سرگرد عبد السلام جَلّود واصل و موجب تشکر گردید. ملت ایران پس از گذشت دوره‌های سیاه و اختناق و پس از تحمل روزگاری بس هولناک و از دست دادن استقلال و شعائر اسلامی و ملی به دست جنایتکاران- که در راس آنان سلسله خیانتکار پهلوی بود- و پس از مشاهده چپاولگریها و خیانتهای بیشمار به مقدسات مذهبی و ملی و مخازن عظیم کشور و بالاتر از آن نیروی انسانی و مآثر فرهنگی آنان با خواست خداوند متعال و اتکا به اسلام و قرآن کریم به خود آمد و با نهضت اسلامی خود چون سیلی خروشان سدهای عظیم استعمار و استبداد را در هم شکست و طومار خیانتکاران و رژیم استبدادی سلطنت جابرانه 2500 ساله و تفاله‌های آن را درهم پیچید.
ملت شریف ایران همچون برادران اسلامی صدر اسلام و عصر وحی با فقدان سازوبرگ جنگی و با دست تهی، لکن با قدرت ایمان و ایثار خون و فداکاری در راه اسلام و سبقت به شهادت در راه هدف به پیروزی رسید و دشمنان مستبد و مستعمر و مستثمر را از صحنه خارج و در زباله‌دانی تاریخ دفن کرد. این اسلام و عقیده بود که ما را پیروز کرد. ملتها و دولتها اگر بخواهند به پیروزی و هدفهای اسلامی به تمام ابعادش که سعادت بشر است برسند، باید اعتصام به حبل اللَّه کنند، از اختلافات و تفرقه بپرهیزند و فرمان حق تعالی را وَ اعْتَصموا بِحبْلِ اللَّه جمیعاً و لا تَفَرَّقوا «2» را اطاعت نمایند. پشت کردن به تعالیم عالیه اسلام و روی آوردن به غرب و شرق، مسلمین را با قریب یک میلیارد جمعیت و مخازن بسیار غنی تحت سیطره اجانب درآورده و شعائر و مخازن آنها را به باد داده است. شما دیدید و ما هم شاهد بودیم که وحدت کلمه یک ملت شجاع ولی ضعیف با اعتماد به اسلام و خدای تعالی موجب غلبه بر غولهای بین المللی شد و دست همه استعمارگران را قطع نمود. پس مسلمین باید برای به دست آوردن استقلال و آزادی این کلید پیروزی را به دست آورند و برای وحدت کلمه کوشش کنند. این شما سران دولتها هستید که باید این فکر اسلامی را تعقیب کنید و دست از دشمنی و مخالفت با برادران خود بردارید. مسئولیتهای دولتهای اسلامی در پیشگاه خدای توانا و در پیشگاه ملتها بسیار بزرگ است. دولتهای اسلامی باید دولت مصر را در این خیانت بزرگ که به اسلام و مسلمین نموده است به جای خود بنشانند و با آن قطع رابطه کنند. ملت مصر باید دست این خیانتکار را از کشور خود قطع کند و ننگ سرسپردگی به امریکا و صهیونیزم را از ملت بزدایند. من به دولت دستور دادم که با مصر قطع رابطه نماید. ما دست برادری به تمام ملتهای اسلامی می‌دهیم و از تمام آنان برای رسیدن به هدفهای اسلامی استمداد می‌کنیم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه.
10/ 2/ 58
روح اللَّه الموسوی الخمینی‌

«۱»- در صحیفه نور( دوره ۲۲ جلدی)، ج ۶، ص ۱۲۲ ذیل تاریخ ۱۷/ ۲/ ۵۸ درج شده که به استناد تاریخ نسخه خطی، صحیح نیست.«۲»- بخشی از آیه ۱۰۳ سوره آل عمران:« همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده مشوید»


امام خمینی (ره)؛ 10 اردیبهشت 1358

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: