مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع بانوان شهرهاى قصرشيرين و سارى (آشفتگيهاى بعد از انقلاب)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع بانوان شهرهای قصرشیرین و ساری (آشفتگیهای بعد از انقلاب)

قم
آشفتگیهای بعد از انقلاب
بانوان شهرهای قصر شیرین و ساری‌
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۲۳ تا صفحه ۲۲۴

توضیح تاریخی

  • اقتصاد ایران متکی بر فروش نفت بود. از سال 1353 قیمت نفت افزایش یافت اما اقتصاد ناموزون ایران این درآمد را هضم نکرد و تورّم بالا رفت، هر چند تا حدودی خدمات بهتر شد. توسعه صنعت و رفاه در شهرها منجر به مهاجرت روستایی‌ها به شهرها و رها شدن روستاها شد. در نتیجه کشاورزی ایران شدیدا آسیب دید و دولت با واردات این ضعف را پوشش داد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 44.
  • از سال 1357 و با اوج گرفتن نهضت انقلاب، اعتصاب در شرکت نفت درآمد ملی کشور را شدیدا کاهش داد و وضعیت اقتصاد وخیم شد. بعد از پیروزی انقلاب هم بحران‌های مختلف مانع سامان دادن به وضعیت اقتصادی بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 44.
  • مردم محروم انتظار دارند با پیروزی انقلاب به سرعت مشکلات‌شان رفع شود و مخالفین انقلاب هم مردم را در شهرها تحریک می‌کنند و می‌گویند چرا انقلاب به مشکلات شما رسیدگی نمی‌کند و اوضاع تفاوتی نکرده؟ ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 247.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

بازسازی خرابیهای رژیم شاه‌

بله، اینها مکرر آمدند پیش من که، هر دسته‌ای که، می‌آیند [می‌گویند] در اطراف ما بیکاری زیاد است، هیچ نداریم، آب و برق نداریم، دبستان نداریم، بیمارستان نداریم؛ از این حرفها. خوب، هر کسی از هر جا هست می‌آید می‌گوید، و غالباً هم می‌گویند هیچ جا مثل ما محروم نبوده. ما به اینها می‌گوییم که خوب، این تازه شده است؟ یا از قدیم بوده است؟ انقلاب این را آورده است؟ یا خیر، این سابق بوده است و حالا ما وارد شدیم به جایی که همه اینها نبوده. اگر بگویید که انقلاب این فقر و فلاکت را آورده، که خودتان هم قبول دارید نیست. پس این قبل از انقلاب بوده است ... این بیکاری بوده، و این فقر بوده، و این نداشتن آب و برق و اسفالت و این جور چیزها بوده است قبلًا؛ حالا وارد شده [ایم‌] به یک مملکتی که همه چیزش این جوری بوده. بختیاری می‌گوید که ما از همه محرومتر بودیم؛ سیستانی می‌گوید ما از همه محرومتریم؛ بلوچستانی هم همین را می‌گوید، کردستانی هم؛ همه. و همه هم راست می‌گویند که محروم بودند؛ اما این محرومیتی که بوده است سابق بوده؛ حالا پیدا نشده که شما حالا بیایید بچسبید به دولت که الآن [به ما امکانات‌] بده. برای اینکه الآن که نشده است؛ در دولت آقای بازرگان اینها نشده است، که آقای بازرگان ضامنش باشد. این در دولتهای سابق و در زمان رژیم سابق شده است، و حالا اینها وارد شدند، ما وارد شدیم به یک مملکتی که آشفته بوده و باید درست بشود. بنا بر این، کارگر، کارمند، کشاورز- عرض می‌کنم- بیکار، همه اینها چیزهایی بوده که سابق همان جور بوده و بدتر بوده. حالا لا اقل ... آزاد هستند؛ آن وقت‌ این هم نبود. اینها باید، خوب، آنها هم باید یک قدری صبر کنند ببینند که باید چه بکنند اینها. خیال نکنند که حالا که ما بیکار هستیم، پس یا اللَّه بدهید! من این کار را نکردم، سابق این کار را کرده. آنها شما را محروم کردند. ما حالا آمدیم این محرومها را از محرومیت بیرون بیاوریم؛ اما اینکه معجزه نیست که فوراً عمل بشود. خوب، این باید بتدریج عمل بشود. این را باید به آنها گفت که مساله این طور است، که شما در یک رژیمی بودید که همه محرومیت را در آن رژیم داشتید. خرابی همه آنجا بود، ما حالا وارد شدیم به یک خرابه‌ای، می‌خواهیم بسازیم. این خرابه‌ای که می‌خواهیم بسازیم مهلت لازم دارد؛ یک قدری وقت لازم دارد. باید وقت داشته باشد تا درست بشود. باید دولت مستقری پیدا بشود؛ باید یک بودجه‌ای برای دولت پیدا بشود تا کار درست بشود؛ همین طوری که نمی‌شود درست بشود.
در هر صورت ... در انقلاب است؛ انقلاب لازمه‌اش این طور مسائل است. و چه انقلابی بهتر از این انقلاب ایران تا حالا واقع شده؟ «انقلاب سفید» این است؛ نه آن انقلاب سفید آقای «آریامهر». «1» انقلاب سفید این است که یک انقلابی واقع شد، یک سد به این بزرگی شکسته شد، در عین حال آن چیزی که ضایعات بود کم بود؛ آن چیزی که برداشت بود زیاد بود. اما حالا باز حال انقلاب را داریم، ما که از انقلاب بیرون نرفتیم؛ الآن حال انقلاب است. حال انقلاب آشفتگی دارد؛ بعد از انقلاب آشفتگی دارد؛ این آشفتگی را همه باید تحمل بکنیم. شما در حد خودتان تحمل بکنید، کارگر در حد خودش تحمل بکند- عرض کنم- جوان دانشگاهی در حد خودش تحمل بکند. برای اینکه یک وضع آسایش و وقت آسایش، الآن نیست. وقت انقلاب است؛ وقت انقلاب و بعد از انقلاب، این مسائل، گرفتاریها، برای همه هست. برای دولت هست، برای ملت هست، برای جوانها هست. برای- عرض کنم که- کشاورزها هست؛ برای همه هست؛ لکن همه باید با هم دست به هم بدهیم، کار را انجام بدهیم. ان شاء اللَّه که موفق باشید.

«۱»- محمد رضا پهلوی.


امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 2/12 مگابایتبیشتر

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: