شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

تلگراف به آقای سید هادی میلانی (تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات)

قم
سرمقاله روزنامه اطلاعات مورخ 18/ 1/ 1343
تکذیب خبر موافقت روحانیون با مقاصد خلاف شرع رژیم شاه
میلانی، سید هادی
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۷۷

توضیح تاریخی

  • امام در فروردین 1343 آزاد شدند. رژیم شاه سعی کرد همزمان با آزادی امام اینگونه وانمود کند که ایشان با رژیم تفاهم کرده و با برنامه های انقلاب شاه و ملت همراه شده اند ، اما امام بلافاصله پس از آزادی در روز 21 فروردین 1343 با نطقی کوبنده علیه رژیم این توطئه را خنثی و بار دیگر خطوط نهضت اسلامی را ترسیم کرده و سازش ناپذیری خود را به اثبات رساندند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir.
  • حکومت از دوران سکوت امام در زندان برداشت‌های صلح‌جویانه داشت. 18 فروردین، روزنامه اطلاعات در سرمقاله‌ای نوشت: "... چه جای خوش‌وقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم همگام اجرای برنامه‌های انقلاب شاه و مردم شده است." امام نامه‌های زیادی به علما نوشتند و این نوشته را تکذیب کردند. روزنامه اطلاعات در پاسخ پیگیری‌های امام جهت تکذیب، گفته بود که این مقاله را مقامات دولتی داده‌اند. دولت نماینده‌ای فرستاد تا از امام عذرخواهی کند اما تقاضا کردند پیگیر تکذیبیه نباشند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 94.
  • این در حالی است که امام خمینی به مامورانی که برای آزادی ایشان آمده بودند، گفتند: "اگر بنا است شماها به کارهای سابق ادامه دهید و با مردم رفتار سابق را داشته باشید بودن من در اینجا اصلح است." و سرهنگ مولوی جواب داد: "به درجه‌ام قسم که دیگر آن حرفها نیست‌." صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 3، صفحه 214.

حضرت آیت الله میلانی- دامت برکاته- مشهد
پس از عرض اخلاص، مندرجات سرمقاله اطلاعات سه شنبه 18 فروردین منتشر در تهران تکذیب است. امر بفرمایید اکیداً تکذیب نمایند.
خمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 22 فروردین 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: