مطلب مرتبط

منشاء ضعف مسلمین و فساد ممالک اسلامیمنشاء ضعف مسلمین و فساد ممالک اسلامیاگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برداگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می بردیک سطل آب!یک سطل آب!
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع هیاتی از مقامات سوریه (منشا ضعف و فساد در ممالک اسلامی)

قم
منشا ضعف در مسلمین و فساد در ممالک اسلامی حکومتهای آنهایند
هیاتی از مقامات کشور سوریه، آقایان: عبد الحلیم خَدام (معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه)، احمد اسکندر (وزیر اطلاعات)، محمد العماری (وزیر اقتصاد و تجارت خارجی)، کاردار سفارت سوریه و تنی چند از مقامات آن کشور و آقایان: یزدی، ابراهیم (وزیر امور خارجه)- داوری (معاون سیاسی وزارت امور خارجه)
جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۷۳ تا صفحه ۲۷۵

بسم الله الرحمن الرحیم‌

وحدت مسلمانان، مانع بهره‌برداری دشمنان اسلام‌


سلام مرا به رئیس جمهور «2» برسانید و از ایشان تشکر کنید نسبت به ما عواطف دارند.
امیدوارم که مسلمین و ملتهای اسلامی همان طور که دستور اسلام و قرآن مجید است با هم برادر باشند و نسبت به دشمنان انسانیت [و] کشورهای اسلام، با شدت و قدرت رفتار کنند. و این حاصل نمی‌شود الّا به اینکه از اختلافات جزئی، که بین دولتها هست، دست بردارند و مثل برادر هم باشند. این اختلاف موجب بهره‌برداری دشمنهای اسلام و مسلمین است. باید از این بهره‌برداری جلوگیری بشود به وحدت اسلامی و اینکه همه در تحت لوای اسلام و قرآن مجید مجتمع بشوند؛ زیرا آن طور که قرآن دستور داده است: «رُحَماء» بینهم و «اشدّاء» بر کفار «3» باشد. در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربی و عجمی و سایر گروهها ابداً مطرح نیست. اسلام برای تربیت انسان آمده است، مطلب‌ در برنامه اسلام، انسان است و تربیت انسانی. آنچه مطرح است تقوا و اخوت بین مسلمین و دوستی و رفع اختلافات است.

اتفاق بر اسلام؛ سیره پیامبر و اصحاب وی‌


و اگر مسلمین بخواهند این عزت و عظمتی را که در صدر اسلام بین پیغمبر اکرم و اصحاب بود و سایر اقشار مسلمین، آن سیره را متابعت کنند تا اینکه عظمت خودشان را بیابند، آن سیره همان اتفاق بر اسلام [است‌] که قدرت ما فوق طبیعت می‌آورد، و شجاعت ما فوق الطبیعه. آنچه که ملت ما، با اینکه در حال ضعف و تشتت بود دریافت، همین مطلبی بود که در صدر اسلام مسلمین دریافته بودند؛ اتکا به ایمان و اسلام و وحدت کلمه. جوانهای ما در حال انقلاب و حالا هم باز تقاضا می‌کنند که ما دعا کنیم تا آنها شهید بشوند. این تحول بزرگی که به اراده خدای تبارک و تعالی در این ملت پیدا شد موجب پیروزی آنها بر یک قدرت شیطانی بزرگ که پشتیبان او همه ابرقدرتها بودند گردید. و این پیروزی از خدای تبارک و تعالی و عنایات خاصه او بود. و من امیدوارم که این اخلاق در ملت ما باقی بماند؛ و همه ملتها و مسلمین همین اخلاق را و همین سیره را داشته باشند تا عظمت صدر اسلام را بازیابند.

راه علاج قطعی مشکلات کشورهای اسلامی‌


برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همه دوَل اسلامیّه و ملتهای اسلام می‌دانند که این درد چیست، می‌دانند که دستهای اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند، می‌بینند که با این تفرقه‌ها ضعف و نابودی نصیب آنها می‌شود، می‌بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده- که اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد- مع ذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه اینها را می‌دانند، چرا با علاج قطعی، که آن اتحاد و اتفاق است روی نمی‌آورند؟ چرا توطئه‌هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می‌برند، آنها توطئه‌ها را خنثی نمی‌کنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود؟ و پیش کی باید حل بشود؟ این توطئه‌ها را کی باید خنثی کند غیر از دولتهای اسلام و ملتهای مسلمین؟ این معمایی است که شما اگر جوابی دارید و حل کردید این معما را به ما هم تذکر بدهید.

ضعف مسلمین از حکومتهای آنهاست‌


میل داشتم که این حقیقت را از شما بشنوم، و این حقیقتی است که ما هم بر او مطلع هستیم که هر چه ضعف در مسلمین و فساد در ممالک اسلامی است، از حکومتهاست. حکومتها به واسطه خودخواهی که دارند مع الاسف برای اجانب به طور نوکری عمل می‌کنند و برای ملت خودشان آقایی می‌کنند، و تمام مفاسد را همین نوکری و آقایی در ممالک مسلمین ایجاد کرده است؛ و راه حل همان است که شما گفتید، راه حل اینها به دست ملت است.
ملتها باید دولتهایی که بر خلاف مصالح اسلامی و مصالح ملتها عمل می‌کنند با آنها همان معامله کنند که ملت ایران با شاه مخلوع کرد. و اگر این مطلب در آنجاهایی که دولتها بر خلاف مسیر ملتها عمل می‌کنند عمل بشود، حل مشکلات می‌شود و دست اجانب از ممالک اسلامی کوتاه می‌شود. و من از خدای تبارک و تعالی مسالت می‌کنم که یا حکومتها را بهوش بیاورد که موافق اسلام و مصالح مسلمین عمل کنند؛ یا ملتها را بر آنها غلبه بدهد که آنها را قلع و قمع کند.
[عبد الحلیم خدام گفت: از حضرت امام نهایت تشکر را دارم که چنین فرصتی را به این جانب عنایت فرمودند تا بتوانیم فرمایشات معظم له را به حضرت حافظ اسد- رئیس جمهوری- بازگو کنم. حافظ اسد با علاقه فراوان و شوق بسیار، امید به ملاقات حضرت آیت الله در دمشق را دارد. برای ملت ایران و شخص آن حضرت آرزوی سلامت و سعادت را می‌نمایم.].
من از ایشان و شما تشکر می‌کنم و سعادت همه را از خدا می‌خواهم؛ و غلبه شما را بر اسرائیل و فتح قدس را از خدای تبارک و تعالی آرزو می‌کنم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- در صحیفه نور، تاریخ را ۲۵/ ۵/ ۵۸ آورده است اما به استناد گزارش مطبوعات مورخ ۲۵/ ۵/ ۵۸ تاریخ دیدار ۸۵/ ۵/ ۴۲ بوده است.«۲»- حافظ اسد، رئیس جمهور سوریه.«۳»- اشاره است به آیه ۲۹ سوره فتح.


امام خمینی (ره)؛ 24 مرداد 1358

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: