شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

تلگراف تشکر از آقای حسن لاهوتی (تسلیت سالگرد قیام 15 خرداد)

قم
پاسخ تلگراف تسلیت سالگرد فاجعه 15 خرداد
لاهوتی، حسن
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۳۱

توضیح تاریخی

  • 13 خرداد1342، عاشورا در قم با سخنرانی پرشور امام و در تهران با تظاهرات گسترده مردم تا کاخ مرمر شاه، همراه بود. حکومت که چاره‌ای جز دستگیری امام و روحانیون سرشناس نمی‌دید در شب 15 خرداد، این تصمیم را عملی کرد. صبح روز 15 خرداد مصادف با دوازدهم محرم‌الحرام، مردم خشمگین، در حرم حضرت معصومه (س) تجمع کردند و خواستار آزادی امام شدند. مردم از حرم که بیرون آمدند تا در شهر پراکنده شوند، نیروهای رژیم با مسلسل و تانک به میدان آمدند و زد و خوردها آغاز و خون‌ها بر زمین جاری شد. با رسیدن خبرهای قم به تهران، مردم به خیابان‌ها آمدند. سرنوشت این تظاهرات همانند قم، آتشین شد. غروب 15 خرداد مردم ورامین به جلوداری کفن‌پوشان راهی تهران بودند که رگبار مسلسل‌ها راهشان را سد کرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌‌نیا، نشر سایان، صفحه 88.

جناب آقای ثقه الاسلام آقای لاهوتی- دامت برکاته- گرمسار
تلگراف شریف در تسلیت فاجعه مولمه 12 محرّم 83 «2» موجب تشکر گردید. این واقعه عظیم چیزی نیست که بتوانم فراموش کنم. در اعلامیه، آن روز را عزای ملی اعلام کردم و مجالس سوگواری برقرار شد. خداوند منتقم، انتقام خون آن مظلومان را خواهد گرفت. از اهالی محترم متشکر هستم.
خمینی‌

«۱»- رونوشت این تلگراف از پرونده مبارزاتی امام خمینی در شهربانی قم به دست آمد. شهربانی قم، گزارش مربوط به مخابره این تلگراف را طی شماره ۷۴۶/ ۵- ۵/ ۳/ ۴۳ برای اداره اطلاعات شهربانی کل کشور فرستاده است.«۲»- قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲.


امام خمینی (ره)؛ 04 خرداد 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: