شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به اهالی کردستان، بلوچستان و ترکمن صحرا (تاخیر درهمه پرسی قانون اساسی)

قم
عدم موافقت با تاخیر در همه پرسی قانون اساسی
اهالی کردستان، بلوچستان و ترکمن صحرا
جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۶۷

توضیح تاریخی

  •  متن نهایی تصویب شده قانون اساسی در 25 آبان منتشر شد تا مردم مطلع شوند. تبلیغات گروه‌های مخالف  آغاز شد. در مناطق سنی‌نشین، گروه‌های مخالف مردم را تحریک کردند که شیعه‌ها همه چیز را به نفع خودشان نوشته‌اند و می-گفتند که مذهب رسمی کشور نباید تشیّع اعلام شود. به امام نامه نوشتند و امام هم در پاسخ این نامه را نگاشتند ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 263.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
برادران کردستان و بلوچستان و ترکمن و سایر برادران اهل سنت! آنچه مرقوم شده است در تقاضای تاخیر رفراندم برای تجدید نظر در بعضی از اصول، باید تذکر دهیم که امروز با وضعی که کشور ما دارد- که اساس اسلام در معرض خطر کفر است- تعویق و تاخیر؛ و لو برای چند روز، خطر عظیم برای کشور و اسلام عزیز است. شما مطمئن باشید که خواستهای شما از جمله خواستهای قومی و ملی، همچون خواستهای سایر قشرهای کشور مورد توجه است؛ و ان شاء الله تعالی موجبات آسایش خاطر همه فراهم می‌شود. از شما مسلمانان عزیز تقاضا می‌شود که به این قانون اساسی رای مثبت بدهید که موجب رضای خداوند متعال است.
11 محرّم 1400/ 10 آذر 58
قم- دفتر امام خمینی «1»

«۱»- این پیام به خط امام خمینی و با عنوان دفتر امام خمینی ارسال، و انتشار یافت. امام نسبت به اطلاعیه‏های دفتر حساس بودند و بدون مجوز ایشان مطلبی منتشر نمی‏شد


امام خمینی (ره)؛ 10 آذر 1358
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: