شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (غائله حزب خلق مسلمان)

قم
غائله حزب خلق مسلمان
ملت ایران
جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۷۴

توضیح تاریخی

  • حزب خلق مسلمان در اسفند سال 1357 توسط هواداران آیت­‌الله شریعتمداری ایجاد شد و خیلی از مخالفین انقلاب و امام در آن نفوذ کردند. آیت­‌الله شریعتمداری خود را در پیروزی انقلاب سهیم می­‌دانست و انتظار داشت شهرهایی که مقلّد و طرف­‌دار او بودند زیر نظر وی اداره شوند. گرچه بخشی از خواسته­‌هایش برآورده شد اما اعتراضات در جریان تصویب قانون اساسی در تبریز و قم و کشته شدن یک نفر در قم، اوضاع را آشفته کرد. معلوم نشد که با تیر چه کسی کشته شد اما آیت­‌الله سخنرانی سوزناکی کرد. طرف­‌دارانش گفتند به حمایت از وی به تهران می­آیند. امام دستور دادند که با آن­ها مقابله نکنند و کارهای­شان را تلافی نکنند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی­‌نیا، نشر سایان، صفحه 278.
  • حزب جمهوری خلق مسلمان ایران در هفته‌نامه خود مورخه 4 آذرماه 1358 شرکت در رفراندوم قانون اساسی را مشروط به تجدید نظر قانون اساسی دانست. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد دوم صفحه 126.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ملت شریف ایران- ایّدهم الله تعالی‌
شما می‌دانید که بدخواهان اسلام و کشور در تمام مراحل توطئه نموده و بحمد الله با شکست مواجه شدند. این بار که در رفراندم قانون اساسی شکست مفتضحانه نصیبشان شد سخت وحشت زده شده‌اند و توطئه را با چوب و چماق شروع کردند و با بهانه‌ها و استفاده از سادگی بعضی قشرها غائله راه انداخته و خواهند انداخت. در این موقع که با دشمنی مثل امریکا و دنباله‌های او روبه هستیم ریشه‌های رژیم سابق و طرفداران آنها و دارو دسته امریکا در این امور دست دارند که نگذارند آرامش در این کشور تحقق پیدا کند. لهذا من به شما ملت هوشیار هشدار می‌دهم که هر تشنجی و غائله‌ای امروز بر خلاف مصالح اسلام و کشور است و موافق خواستهای دشمنان اسلام است.
من به شما دوستان اکیداً اخطار می‌کنم که هر کس عکس این جانب را پاره کند یا بسوزاند و به من ناسزا بگوید و اهانت کند کسی حق ندارد به او تعرض کند و از من طرفداری کند. امروز در صددند ایجاد غائله کنند و شماها را به جان هم بیندازند. باید با کمال خونسردی و آرامش از کنار آنان بگذرید و تعرض به آنان و مقابله به مثل خلاف رضای خداوند و از محرمات بزرگ شرعیه است. خداوند همه ما را از شرور شیاطین حفظ فرماید. و السلام علیکم و رحمه الله.
16 محرّم الحرام 1400/ 15 آذر ماه 58
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 15 آذر 1358

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: