شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

وصیتنامه «1» و تعیین آقایان پسندیده و منتظری به عنوان وصی‌

قم
تعیین وصی مطلق
ورثه امام خمینی
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۲۰ تا صفحه ۱۲۱

توضیح تاریخی

  • وقایع یک سال گذشته انقلاب بسیار سنگین و تلخ بود. امام وصیت­‌نامه جدیدی نوشتند. چند روز بعد قلب امام برای لحظاتی ایستاد و ایشان را به بیمارستان قلب منتقل کردند. ر.ک. دایره­‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی­‌نیا، نشر سایان، صفحه 280.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
غُرّه ربیع الاول 1400
اشهد ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله و الائمه علیهم السلام ائمهٌّ معصومین و ان ما جاء به النبی حقٌّ.
قبلًا در نجف اشرف که بودم برای امور ایران، چهار نفر از آقایان علمای اعلام را وصی خود قرار داده بودم. اینک که در قم هستم وصیت سابق را لغو نمودم، و وصی خود قرار دادم حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای پسندیده، اخوی مکرم و جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای منتظری- دامت افاضاتهما- را راجع به جمیع امور، خصوصاً مربوط به وجوه شرعیه که در نزد خودم و آقای پسندیده یا جای دیگر است. کسی حق مزاحمت با آنان را ندارد، و این دو نفر وصی مطلق من هستند. امید است ان شاء الله تعالی موفق و موید باشند. و مقدار جزئی وجه شخصی من هست که در طبقه بالای محلی که وجوه در آنجا است، می‌باشد؛ در طرف راست آن محل؛ آنچه در آنجا است به مخدره مادر احمد «2» بدهند. از فرزندانم می‌خواهم که با هم با صلح وصفا عمل کنند. و از احمد «3» می‌خواهم که با مادر و خواهرانش با کمال خوبی عمل نماید. و همه از مادرشان اطاعت کنند. و از همه می‌خواهم که با حسین «4» و مریم «5» خوشرفتاری کنند.
و امیدوارم که همه سلامت باشند، و در اطاعت خدای تعالی از خداوند تعالی توفیق همه را خواهانم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- امام خمینی- طبق سنّت اسلامی- وصیتنامه‏های متعددی در طول تاریخ زندگی خویش تحریر نموده‏اند؛ وصیتنامه‏های بعدی، حاکم بر وصایای پیشین است. آخرین وصیتنامه پس از رحلت معظمٌ له، توسط مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی قرائت شد «۲»- همسر امام خمینی. «۳»- آقای سید احمد خمینی، فرزند گرامی امام خمینی‏ «۴»- آقای سید حسین خمینی، فرزند آقای سید مصطفی خمینی‏ «۵»- خانم مریم خمینی، فرزند آقای سید مصطفی خمینی‏


امام خمینی (ره)؛ 29 دی 1358
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: