شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (انتخابات مجلس شورای اسلامی)

تهران، شمیران، دربند
انتخابات مجلس شورای اسلامی
ملت ایران
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۷۷ تا صفحه ۱۷۹

توضیح تاریخی

  • اوایل بهمن قلب امام برای لحظاتی ایستاد و ایشان را به بیمارستان قلب منتقل کردند حتی در بیمارستان هم نگران انتخابات پیش‌رو بودند. به سید احمد گفته بودند که بیماری‌شان نباید موجب تضعیف انتخابات شود: "احمد چیزی شد اعلام نکنید که انتخابات بی‌دردسر انجام شود." ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 281.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ملت شریف و مجاهد ایران- ایّدهم الله تعالی‌
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، دو چیز موجب نگرانی این جانب است:
1- خوف آن دارم که در اثر تبلیغات دامنه‌دار دشمنان نهضت اسلامی و مخالفان جمهوری اسلامی که در ظرف این یک سال با هر وسیله ممکن به تضعیف آن کوشا بوده‌اند، و اخیراً که قدم آخر پیروزی را ملت عزیز هوشیار بر می‌دارد، تبلیغات و شایعه‌سازیها به اوج خود رسیده، و چون خود و الهام دهندگان خود را در آستانه شکست نهایی یافته‌اند از هیچ تشبثی دست بردار نیستند که جوانان عزیز ما که به همت والای خود نهضت اسلامی را پیش برده‌اند، در این مرحله نهایی سردی و سستی از خود نشان دهند و تحت تاثیر این شایعه‌ها واقع شوند، و از شرکت در این امر حیاتی اسلامی خودداری کنند. این جانب که عمر نالایق خود را برای خدمت به اسلام و ملت شریف در طَبَق اخلاص تقدیم می‌کنم، امید است تقاضای متواضعانه و استدعای خیرخواهانه‌ام را بپذیرید، و با شرکت عمومی خود در انتخابات، قطع امید دشمنان جمهوری اسلامی و وابستگان به رژیم منحط سابق و هواخواهان آن؛ خصوصاً دولت امریکای ستمکار را بنمایید. عزیزان من! که امید نهضت اسلامی به شماست، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید، و به صندوقها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید، و با کمال آرامش و مراعات کامل اخلاق انسانی- اسلامی، این امر مشروع را انجام دهید. من نیز با حال‌ نقاهت، «1» خود را برای شرکت مهیا می‌نمایم.
2- خوف آن دارم که تبلیغات برای اشخاص که به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند و اعمال و گفتار آنان در این یک سال شاهد آن است، و اکنون برای راه پیدا کردن به مجلس و برای کارشکنی و جنجال در محیط مقدس مجلس شورای اسلامی، خود را هوادار اسلام و مسلمانان جا می‌زنند، در قشری از ملت و جوانان پاکدل تاثیر کند و آرای مقدس خود را به کسانی دهند که به نفع اجانب، با اسلام و جمهوری اسلامی مخالفت اساسی دارند. امید است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروهها، آرای خود را به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند، و از تمایلات چپ و راست، مبرا باشند، و به حُسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام و خیرخواهی امت معروف و موصوف باشند.
باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی، خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم است. از خداوند تعالی خواهانم که پشت و پناه شما ملت عزیز باشد و در موارد لغزش، دستگیر همگان باشد. من در این مرحله حساس ایران‌ساز، چشم امیدم به شما ملت بزرگ است؛ و انتظار روز موعود را می‌کشم که ملت عزیز با همت والای خود، پیروزی نهایی را به دست آورد. اخیراً لازم است مطلب مهم دیگر را تذکر دهم تا با مراعات آن از هر گونه تقلب اشخاص فاسد جلوگیری شود. لازم است در تهران که باید به سی نفر رای داد و در شهرستانهایی که چند نفر مورد انتخاب است، انتخاب کنندگان قبل از رفتن به سر صندوق انتخابات، منتخبین خود را با تحقیق و دقت کامل روی یک ورقه بنویسند که در وقت رای دادن، با ذهن حاضر رای بدهند. و لازم است که خودشان مستقیماً رای خود را به‌ صندوق بیندازند و به احدی اعتماد نکنند که فرصت طلبان در کمینند. کسانی که سواد نوشتن ندارند، قبلًا به شخص مطمئنی مراجعه کنند و منتخبین خود را به او بگویند تا در ورقه بنویسند؛ پس از آن ورقه را به یکی- دو نفر مورد اطمینان بدهند بخواند که اشتباهی رخ ندهد و از خیانت و تقلب مصون باشد. لازم است از اوراقی که دیگران به آنان می‌دهند، جداً اجتناب کنند.
از خداوند تعالی توفیق همگان را در یاری به اسلام و مسلمین خواستارم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
21/ 12/ 58
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- منظور ایامی است که امام خمینی از بیمارستان قلب، مرخص شده بودند و دوران پس از بیماری را می‏‌گذراندند.


امام خمینی (ره)؛ 21 اسفند 1358

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: