شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به آقای ابو الحسن بنی صدر (تبریک پیروزی نیروهای مسلح در جبهه‌ها)

تهران، جماران
تبریک پیروزی سپاهیان اسلام در جبهه‌های جنگ
بنی صدر، ابو الحسن (رئیس جمهور)
جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۹۲

توضیح تاریخی

  • توپ‌خانه عراق در جواب تلفاتی که داده بودند، اهواز را گلوله‌باران کردند که باعث شد اوضاع شهر وخیم بشود. بنی‌صدر که دائم وعده پیروزی می‌داد مورد اعتراض امام جمعه اهواز، آیت‌الله منتظری و برخی شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت. این فشارها باعث دستور وی بر اجرای سریع‌تر طرح عملیاتی در هویزه شد. عملیات نصر در 15 دی‌ماه آغاز شد و با پیش‌روی سریع نیروهای ایران و عقب‌نشینی عراق‌ها همراه بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 308.
  • بنی‌صدر که فرمانده کل نیروهای مسلح بود در تلگرافی به امام نوشت: "حضرت آیت الله العظمی امام خمینی - دامت برکاته. به ساعت ۱۰ صبح امروز ... نیروهای پیروز جمهوری اسلامی ایران حمله خود را آغاز و مرحله اول را با موفقیتی بی‌نظیر به پایان برده، یقین است با توجه امام نسبت به بالا بردن روحیه امتشان و دعای خیر عموم مردم و پشتیبانی بیدریغشان، مراحل بعدی نیز با پیروزی کامل به انجام خواهد رسید ... - ابوالحسن بنی صدر." صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 13، صفحه 492.
  • در ادامه عملیات بنی‌صدر شتاب‌زده دستور پیش‌روی نیروها را داد و عملیات را به شکست کشاند و عراق هویزه را که تا پیش از آن عملیات نگرفته بود، گرفت و نیروهایی از دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی حسین علم‌الهدی به شهادت رسیدند. این موضوعات باعت تیترهای تند علیه بنی‌صدر در روزنامه‌ها شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 309.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
جناب آقای رئیس جمهور- ایّده الله تعالی‌
انْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اقدامَکُمْ «1» خبر پیروزی چشمگیر قوای مسلح اسلام، با هماهنگی بین جمیع رزمندگان عزیز موجب تقدیر و تشکر گردید. «2» سلام و تقدیر این جانب را به فرماندهان محترم و سران عزیز و سربازان و پاسداران معظم اسلام ابلاغ نمایید. انتظار دارم که با پشتکار و هماهنگی و انسجام همه رزمندگان محبوب بزودی کشور اسلامی از لوث وجود کفار- خذلهم الله- «3» پاکسازی شود. از خداوند تعالی سلامت و پیروزی همگان را خواستارم. امیدوارم خبر پیروزی نهایی را به خواست خداوند تعالی بزودی دریافت دارم. سلامت جنابعالی و رزمندگان عزیز و فرماندهان و افسران و درجه داران و پاسداران و بسیج و شبه نظامیان و تمامی نیروهای مسلح و نیروهای مردمی که ستون فقرات انقلاب اسلامی ما می‌باشند از خداوند تعالی خواستارم.
15 دی ماه 1359- روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- بخشی از آیه ۷ سوره محمد( ص):« اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری کرده و گامهایتان را استوار خواهد ساخت» «۲»- پیام امام خمینی در پاسخ به تلگراف ۱۵/ ۱۰/ ۵۹ رئیس جمهور صادر شده است. در قسمتی از این تلگراف می‏خوانیم:« حضرت آیت اللَّه العظمی امام خمینی- دامت برکاته. به ساعت ۱۰ صبح امروز ... نیروهای پیروز جمهوری اسلامی ایران حمله خود را آغاز و مرحله اول را با موفقیتی بی‏نظیر به پایان برده، یقین است با توجه امام نسبت به بالا بردن روحیه امتشان و دعای خیر عموم مردم و پشتیبانی بیدریغشان، مراحل بعدی نیز با پیروزی کامل به انجام خواهد رسید ...- ابو الحسن بنی صدر» «۳»- خداوند، آنها را رسوا کند


امام خمینی (ره)؛ 15 دی 1359

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: