مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع هيأت بررسى جنگ تحميلى (اهميت حاكميت بر قلوب)حاکمیت بر قلوب‌ملت است که حکومت می‌کندآسیب ناپذیری در حاکمیت بر قلوب‌سخنرانی در جمع هیات بررسی جنگ تحمیلی (اهمیت حاکمیت بر قلوب)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع هیات بررسی جنگ تحمیلی (اهمیت حاکمیت بر قلوب)

تهران، جماران
ارزش و اهمیت حاکمیت بر قلوب
هیات بررسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران- بنی صدر، ابو الحسن (رئیس جمهور و فرمانده کل قوا)- فلاحی (جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش)- فکوری (وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی)- خمینی، سید احمد.
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۷۹ تا صفحه ۱۸۱

بسم الله الرحمن الرحیم‌

حاکمیت بر قلوب‌

من لازم می‌دانم که به شما آقایان که در راس بعضی از کشورهای اسلامی هستید نصیحت کنم. شما کوشش کنید که حکومت بر قلوب کشورهای خودتان بکنید؛ نه حکومت بر ابدان، و قلوب از شما کناره بگیرند. مسلمین اگر بخواهند موفق بشوند و از زیر تعهدهای اجانب و سلطه آنها بیرون بیایند، حکومتهای آنها باید کوشش کنند که قلوب ملتِ خودشان را به دست بیاورند حکومت بر قلوب؛ یک حکومت شیرین است؛ به خلاف حکومت بر ابدان که قلوب با آنها نباشد. شما دیدید که ایران با اینکه یک مملکت کم جمعیتی است، لکن برای اینکه قلوب ملت با حکومت موافق بود و موافق هست الآن در همه گرفتاریهایی که حکومت دارد، در همه گرفتاریها، ملت کوشش می‌کند که همقدم باشد با آنها و مقاصد دولت را به پیش ببرد.
ما در این جنگی که ناگهان بر ما تحمیل شد، و آنها گمان می‌کردند که با یک ارتش مقابل هستند، آن هم به خیال خودشان یک ارتش ضعیف و آشفته، دیدید که اشتباه کرده بودند و حسابهای آنها صحیح نبود. برای اینکه آنها نه حساب ارتش فعلی ما را کرده بودند؛ و نه حساب ملت را. ارتش فعلی ما و همین طور سایر قوای نظامی و مسلّح ما امروز غیر از زمان طاغوت است. زمان طاغوت دلها همراه نبود، و مردم با ابدان بزور همراهی می‌کردند. و در این زمان دلها همراه است و حکومت بر دلهاست. رئیس جمهور بر دلهای مردم حکومت می‌کند. و نخست وزیر ما و مجلس ما همه بر دلهای مردم حکومت می‌کنند. از این جهت، الآن که لشکر ما و ارتش ما در جبهه‌ها مشغول به جنگ و دفاع هستند، تمام کشور ما یکپارچه به جنگ مشغول‌اند؛ به همراهی با ارتش و همراهی با قوای مسلّحه مشغول هستند. و شاید هر روز یا اکثر روزها، جوانهایی اینجا بیایند و با گریه بخواهند که عازم به جبهه‌ها بشوند برای شهادت. حتی پیرمردهای ضعیف هم این آرزو را دارند و بچه‌های نارَس هم این آرزو را دارند. این برای این است که در این کشور اسلام حکومت می‌کند؛ و حکومت این کشور حکومت بر ابدان نیست؛ حکومت بر قلوب است قلوب مردم با کسانی که در این کشور حکومت می‌کنند همراه است. و ملت است که حکومت می‌کند.

آسیب ناپذیری در حاکمیت بر قلوب‌

شما آقایان کوشش کنید، شما سران کشورها کوشش کنید، و به دیگر سران کشور هم سفارش کنید که آنها هم نظیر ایران حکومت بر قلوب مردم بکنند. اشکال مسلمین این است که در بسیاری از حکومتها حکومت بر ابدان است، آن هم با فشار؛ و لهذا موفق نیستند. اگر ما حکومت بر ارواح بکنیم و سران کشورهای اسلامی حکومت بر ارواح بکنند و قلوب ملتها را به دست بیاورند، با این کثرت جمعیت و با این مخازن زیاد اینها آسیب‌پذیر نخواهند بود؛ و بر همه کشورهایی که بخواهند به آنها تعدّی کنند، مقابله می‌کنند و هیچ کشوری با ملتها نمی‌تواند مقابله کند. کشورها با دولتها مقابله می‌کنند و با ارتشهایی که قلوب مردم با آنها نیستند.
شما کوشش کنید و به دوستان خودتان بگویید که کوشش کنند که قلوب مردم را به دست بیاورند. همان طوری که در صدر اسلام قلوب مردم متوجه به حکومت بود.
حکومت صدر اسلام؛ حکومت بر قلوب بود. و لهذا با جمعیتهای کم بر امپراتوریهای بزرگ غلبه کردند. الآن بحمد الله جمعیت مسلمین قریب یک میلیارد است؛ چرا باید با اینکه یک میلیارد جمعیت ما داریم؛ قدس ما را صهیونیستها ببرند، و حکومتهای دیگر را هم در تحت سلطه قرار بدهند؟ در صورتی که اینها اگر با هم مجتمع باشند، حکومت بزرگی خواهند بود. هر کدام در محل خودشان حکومت بر محل خودشان، و همه با هم زیر بیرق اسلام باشند.
ان شاء الله امیدوارم که این نصیحت را بپذیرید که این صلاح دین و دنیای شما و ما و مسلمین است.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌



امام خمینی (ره)؛ 13 اسفند 1359

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 3/35 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: