شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به خانم خدیجه ثقفی (ورود سید مصطفی خمینی به ترکیه)

ترکیه، بورسا
اعلام ورود آقای سید مصطفی خمینی به ترکیه
ثقفی، خدیجه «1»
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۳۵

توضیح تاریخی

  •  اعلامیه و سخنرانی علیه کاپیتولاسیون در 4 آبان، باعث دستگیری امام در شب 13 آبان و تبعید به ترکیه شد. صبح 13 آبان که سید مصطفی به دیدار علما رفته بود، دستگیر شد و تا 8 دی‌ماه در زندان بود. روز آزادی به او گفته بودند می‌تواند به دیدار پدر برود و او پذیرفته بود. به قم رفته بود تا بعد از دیدن خانواده راهی ترکیه شود اما با مشورت علما تصمیم گرفت در قم بماند تا با خواسته خودش تبعید نشده باشد. ساواک سعی کرد با مذاکره وی را راضی کند اما نپذیرفت و صبح روز سیزدهم ماموران او را از خانه به فرودگاه بردند و به ترکیه تبعید کردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 117.
  • دلیل شهرت برادر امام به هندی در کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام، اینگونه آمده‌است که علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" پدر آیت‌الله سید مصطفی موسوی (پدر بزرگوار امام)، از آن رو به "هندی" شهرت یافته بود که سال‌ها پیش نیای بزرگوارش، به انگیزه تبلیغ دین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود و در آنجا به شهادت رسید. از آن پس به رسم و سپاس مردم هند، به "دینعلی شاه" لقب گرفت. ر.ک. خاطرات آیت‌الله پسندیده، محمدجواد مرادی‌نیا، انتشارات سوره مهر، صفحه 8.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ششم ماه مبارک رمضان 84
عرض می‌شود، بحمد الله تعالی مصطفی با سلامت وارد شد و حال من و ایشان خوب است. و به هیچ وجه شماها نگران برای ما نباشید، و هر چه زودتر از حالات خودتان هر یک به خط خود جداگانه مرا مطلع کنید. هوای اینجا ملایم و خوب است. امید است به خواست خداوند تعالی شماها هم خوب و سلامت باشید. از سلامت همه بستگان مطلعم نمایید و به همه آنها سلام برسانید. از سلامت حضرت آقای پسندیده و آقای هندی «2» و همشیره «3» مطلعم نمایید و سلام به همه برسانید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- همسر امام خمینی.«۲»- آقای سید نور الدین هندی، برادر کوچک امام خمینی.«۳»-« آغازاده خانم»؛ خواهر امام خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 20 دی 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: