شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به خانم خدیجه ثقفی (اعلام سلامتی و سفارش به صبر)

ترکیه، بورسا
اعلام سلامتی و سفارش خانواده به صبر
ثقفی، خدیجه
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۳۷

توضیح تاریخی

  • اعلامیه و سخنرانی علیه کاپیتولاسیون در 4 آبان، باعث دستگیری امام در شب 13 آبان و تبعید به ترکیه شد. صبح 13 آبان که سید مصطفی به دیدار علما رفته بود، دستگیر شد و تا 8 دی‌ماه در زندان بود. روز آزادی به او گفته بودند می‌تواند به دیدار پدر برود و او پذیرفته بود. به قم رفته بود تا بعد از دیدن خانواده راهی ترکیه شود اما با مشورت علما تصمیم گرفت در قم بماند تا با خواسته خودش تبعید نشده باشد. ساواک سعی کرد با مذاکره وی را راضی کند اما نپذیرفت و صبح روز سیزدهم ماموران او را از خانه به فرودگاه بردند و به ترکیه تبعید کردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 117.
  • دلیل شهرت برادر امام به هندی در کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام اینگونه آمده‌است که علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" پدر آیت‌الله سید مصطفی موسوی (پدر بزرگوار امام)، از آن رو به "هندی" شهرت یافته بود که سال‌ها پیش نیای بزرگوارش، به انگیزه تبلیغ دین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود و در آنجا به شهادت رسید. از آن پس به رسم و سپاس مردم هند، به "دینعلی شاه" لقب گرفت. ر.ک. خاطرات آیت‌الله پسندیده، محمدجواد مرادی‌نیا، انتشارات سوره مهر، صفحه 8.

20 ذی القعده الحرام 84
خدمت مخدره محترمه والده مصطفی «2»- ابقاها الله و صبرها- سلام می‌رساند ان شاء الله تعالی شماها به سلامت و سعادت به سر برید. این جانب بحمد الله تعالی سالم هستم. هیچ نگرانی نداشته باشید. خداوند تعالی آنچه مقدر فرموده است صلاح است و واقع خواهد شد: عَسی انْ تَکرَهوا شَیئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ. «3» مصطفی هم بحمد الله سلامت است، جای هیچ نگرانی نیست. فقط از اینکه از شماها بی‌اطلاعم قدری نگران هستم. همه را به خدای تبارک و تعالی می‌سپارم. تمام بچه‌ها و متعلقین آنها را سلام می‌رسانم. اگر این کاغذ رسید، جواب زودتر بنویسید و بفرستید خدمت حضرت حجت الاسلام آقای حاج آقا فضل الله خوانساری، «4» شاید ایشان بتوانند به وسیله‌ای بفرستند. اگر جواب نوشتید تمام بچه‌ها به خط خودشان یکی- دو کلمه بنویسند. به متعلقه مصطفی «5» سلام برسانید. ایشان هم دو کلمه بنویسند. به حضرتین آقایان اخوان «6» سلام برسانید.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- در صحیفه نور،( دوره جدید) ج ۱، ص ۱۶۹ ذیل تاریخ ۱۵/ ۱۲/ ۴۳ درج شده، اما تاریخ مندرج در نسخه خطی ۲۰ ذی القعده ۸۴ مطابق با ۴ فروردین ۱۳۴۴ است.«۲»- همسر امام خمینی.«۳»- سوره بقره، آیه ۲۱۶« چه بسیار باشد که چیزی را ناگوار شمارید و حال آنکه به صلاح شماه بوده است».«۴»- داماد آقای سید احمد خوانساری.«۵»- خانم معصومه حائری، همسر آقای سید مصطفی خمینی.«۶»- آقایان: سید مرتضی پسندیده و سید نور الدین هندی. روح اللَّه الموسوی الخمینی‏


امام خمینی (ره)؛ 04 فروردین 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: